Under en rutinkontroll av tågbanor söder om Stockholm har ett rekordstort antal sprickor upptäckts inuti järnvägsskenor längs stambanan och den gamla stambana som i dag trafikeras av pendeltåg. SVT kunde på torsdagen rapportera att Trafikverket vid sin analys kunde räkna till sammanlagt 156 nya sprickor.

– Det här är jättestort. Jag har aldrig varit med om något liknande tidigare, att man hittar så många fel på en körning, säger Örjan Eriksson, enhetschef på Trafikverket.

Sedan torsdagen tvingas Trafikverket begränsa hastigheten för tåg på de aktuella sträckorna till maximalt 70 kilometer i timmen, vilket innebär förseningar med mellan två och sju minuter.

– Det här är jättesmå sprickor som man i allmänhet inte ser vid en vanlig besiktning. Däremot ska de åtgärdas och då har vi tre månader på oss att göra det. Vad som har hänt nu är att kylan har gjort att arbetet tagit längre tid och då måste vi sänka hastigheten, säger Örjan Eriksson.

Sprickorna upptäcktes när rälsen undersöktes av ett tåg som utrustats med särskilda instrument som med hjälp av ultraljud kan hitta sprickor i metallen som ögat inte ser.

Örjan Eriksson vågar inte ge några utfästelser om hur lång tid det kommer att ta för Trafikverket att byta ut de skadade delarna av rälsen. Sprickorna har hittats på sträckor mellan Älvsjö och Tungelsta samt mellan Huddinge och Södertälje hamn.

Sammanlagt rör det sig om 51 kilometer järnväg.

Varför har så många sprickor uppstått samtidigt?

– Det är svårt att säga. Det enda vi kan peka på direkt är att pendeltågsspåren är mer utsatta, både benet ner mot Nynäshamn och från Älvsjö ner mot Södertälje. Det är där vi har allra flest sprickor och det är de mest trafikerade sträckorna, säger Örjan Eriksson.

De aktuella sträckorna tillhör de delar av den svenska järnvägen som får utstå störst belastning. Enligt Örjan Eriksson rör det sig om några av landets hårdast trafikerade järnvägssträckor.

Sedan för ungefär tre år sedan, efter covid-19-pandemin, har pendeltågstrafiken på banorna ökat med runt 25 procent, enligt Örjan Eriksson.

En hypotes som Trafikverket nu arbetar med för att utreda varför ett så stort antal fel har hittats är att man helt enkelt har underskattat behovet av underhåll när fler pendeltåg har satts i trafik.

– Det kan också vara så att rälsen bara är väldigt gammal. Det kanske är dags att byta den. Pendeltågen går varje kvart, det sliter fruktansvärt mycket, säger Örjan Eriksson.

Längs delar av sträckan söder om Stockholm löper den gamla stambanan parallellt med den nya. Här går pendeltågen på den äldre rälsen, som kan vara mellan 50 och 60 år gammal. Det är ett tidsintervall som brukar anges som en järnvägsräls tekniska livslängd, vid normal belastning.

– Att vi har en gammal bana som dessutom är tungt belastat kan vara huvudorsaken till det här. Men det vet vi inte ännu, utan det måste vi ta reda på för att veta hur vi ska åtgärda det, säger Örjan Eriksson.

Enligt Anders Ekberg, professor vid Chalmers som forskar på järnvägsmekanik, innebär den täta trafiken att det kan vara svårt för Trafikverket att hinna utföra underhåll i tid.

– Den stora lösningen är egentligen att skaffa mer kapacitet, alltså bygga mer järnväg. Den kortsiktiga lösningen är att bli bättre på att förutse var sprickorna uppstår, så man kan planera åtgärderna tidigare och på så sätt få mindre störningar på trafiken, säger han och fortsätter:

– Det är trångt med trafik så det är svårt att hinna med underhållet av rälsen och då är risken att nedbrytningen går så långt att man måste ta till drastiska åtgärder.

Under helgen har Trafikverket två arbetslag ute för att nattetid byta ut räls i fem meter långa sektioner. Nästa vecka kommer elva lag arbeta längs banan.

Hur lång tid räknar du med att det tar innan man kan gå tillbaka till normal hastighet på de här sträckorna?

– På hela sträckan kan det ta flera veckor. Jag vet inte exakt, det kan ta upp till två veckor innan förseningarna försvinner för resenärerna. Men det beror på, blir det snöstorm nästa vecka måste vi nog knuffa den prognosen framåt, säger Örjan Eriksson och fortsätter:

– Det är maximal otur att det kommer så här många fel just den här perioden när vi inte kan åtgärda dem. Hade den här körningen skett i våras, då hade det förmodligen inte ens märkts.

Share.
Exit mobile version