Pågatågen är de skånska regionaltågen, som kör över länsgränserna till Halland, Kronoberg och Blekinge men huvudsakligen kör sträckorna inom Skåne. Skånetrafiken och tågtrafikföretagen lämnar in en beställning om tågtidtabell som Trafikverket fastställer.

Planen har varit satt, men i sommar har det varit ovanligt svårt att få den att hålla. Av de 9 100 tåg som var planerade att köra genom Hässleholm ställdes 403 in.

Men varför just Hässleholm?

– Det är en knutpunkt, säger Kalle Ekebjär, affärschef på Skånetrafiken och fortsätter:

– En planering inför en sommar är alltid tight. En tredjedel av lokförarna ska på semester och behöver ersättas. Nu råder dessutom generell lokförarbrist.

Han menar att man har klarat det här bättre under tidigare somrar men nu har det inte funnits några reserver att ta in och i juli fick de problem.

– Om en förare kör ungefär fem turer och så fattas plötsligt fem förare. Då blir det totalt 25 inställda tåg.

Det finns enligt Kalle Ekebjär inget uppseendeväckande med stort antal inställda tåg, det sker oväntat och ofta av skäl som Skånetrafiken inte kan kontrollera.

– Det kan vara något med infrastrukturen. Ett signalfel, växlar eller fordonsfel som ställer till det. Kanske kan det vara folk som springer över spåren, säger han.

Men det han tycker är sticker ut med den här sommarens alla inställda tåg, är att de till så stor del beror på lokförarbristen.

I år uppskattar han att de kört 31 000 avgångar i hela Skåne och av dessa har 1 850 tåg ställts in – och utav dem är det ungefär 25 procent som beror på förarbristen. Han tror att det är en kombination av olika saker som skapat den.

– Folk måste känna till att yrket finns och det är upp till oss att informera om att det här är ett jobb som finns och är bra. Sen ska det också finnas plats på utbildningarna. Samtidigt har vi flera pensionsavgångar och måste omsätta folk i en större grad lite fortare än tidigare, allt medan vi upplever att folk vill åka mer tåg.

Share.
Exit mobile version