Citybanan är en sex kilometer lång tunnel för pendeltåg som löper under centrala Stockholm mellan Tomteboda och Stockholms Södra. För sju år sedan invigdes de två stationerna Stockholms City och Stockholm Odenplan som ligger längs Citybanan med buller och bång.
Men redan från start har stationernas många rulltrappor dragits med tekniska problem. 2018 fick en rulltrappa fnatt och började röra sig olycksbådande snabbt i fel riktning. När den plötsligt åkte nedåt i stället för uppåt skadades en kvinna.
– Det blev tvärstopp, alla rasade bakåt i ett fritt fall. Det är bara tur att inte fler blivit allvarligt skadade, sade SL:s dåvarande vd Caroline Ottosson efter händelsen.
När rulltrappan undersöktes upptäcktes att en växel som enligt SL konstruerats för att hålla i 30 år var både rostig och sliten. Ett beslut fattades då om att rulltrapporna skulle inventeras.
Nu meddelar SL att hela beståndet, alltså samtliga 71 rulltrappor, måste bytas ut, något som lokaltidningen Mitt i var först med att berätta.
– Rulltrapporna upphandlades och sattes in av Trafikverket som också byggde stationerna. Redan innan vi trafiksatte stationerna så konstaterade vi att rulltrapporna inte var av den kvalité som vi hade kravställt. Ganska snart så kom vi till slutsatsen att de inte skulle hålla i 30 år som en rulltrappa normalt gör, säger Claes Keisu, pressinformatör på SL.
Men ni driftsatte dom ändå?
– Ja, dom fanns ju där. Det är ingen smal sak att bygga upp en rulltrappa. Det är väldigt krångligt.
SL konstaterar nu att rulltrapporna behöver bytas ut om 20 år, men att stänga stationerna och därmed släcka ner pendeltågstrafiken är inte ett alternativ. Det gigantiska arbetet kommer därför att göras gradvis under runt tio års tid.
– Vi kommer att börja arbetet nästa år, säger Claes Keisu.
Då stationerna ligger långt under jord och rulltrapporna är utrymningsvägar måste ett visst antal av dem alltid fungera samtidigt.
– Om vi inte har tillräckligt många rulltrappor måste vi stänga stationerna av säkerhetsskäl.
Beträffande de svindlande kostnaderna säger Claes Keisu att förr eller senare så hade rulltrapporna ändå behövt bytas ut.
– Nu kommer kostnaden tidigare än vad vi hade önskat. Men det här måste göras.
Hur känns det för SL att behöva byta ut 71 rulltrappor efter bara sju år?
– Det är klart att det är surt att behöva börja med detta redan nu. Men alla rulltrappor kommer ju inte att bytas ut efter sju år. De sista utbytena sker efter 17 år. Anledningen till att vi behöver så mycket tid på oss är just att vi ständigt måste ha rulltrappor i gång.
Notan kommer att landa på Region Stockholms bord, trots att det är Trafikverket som upphandlat och installerat rulltrapporna som kommer från storföretaget Otis.
– När vi gjorde en slutreglering av Citybanan tillsammans med Trafikverket så behövde vi inte betala 120 miljoner som vi hade behövt betala om allt hade varit i sin ordning. Så vi fick en viss kompensation, säger Claes Keisu.
Till miljardnotan kan man addera de merkostnader det inneburit för SL att åtgärda de många fel som rulltrapporna visat sig ha.
– Jag har inte den summan, men det är åtskilliga miljoner. Otis har stått för alla garantirelaterade fel under garantitiden, men den har tyvärr passerat.
Resenärerna får räkna med en hel del omak medan bytena pågår.
– Den befintliga rulltrappan måste demonteras, sedan ska nya delar fraktas dit och rulltrappan byggs därefter upp på plats. Vi brukar räkna med att det tar ungefär tio veckor att byta ut en rulltrappa i tunnelbanan, men vissa av dom här rulltrapporna är väldigt långa så det kan nog ta ännu längre tid, säger Claes Keisu.
Läs mer:
SL förbjuder elsparkcyklar i t-banan på grund av brandrisk
Stockholmare mest missnöjda i Norden med pendling
SL:s vapen mot lövhalkan: Stålkulor och sand