När filmbiografin om Bob Dylan, ”A complete unknown”, hade premiär i fjol dröjde det inte länge förrän strålkastarljuset gled över till en annan samtida storhet: artistkollegan Joan Baez. Filmen skildrar Bob Dylans tidiga år i New York: hans tillvaro som flanerande folkmusiker, och sedan den turbulenta kärleksaffären med just Baez. När de två träffas är hon redan en etablerad folksångerska som tar Bob Dylan under sina vingar och introducerar honom för den amerikanska publiken. Men i takt med att hans karriär tar fart brinner relationen snabbt ut.
Kort efter att filmen gått upp på biograferna och Bob Dylan-febern lagt sig gick det att skönja en ny trend på sociala medier: unga kvinnor som sett filmen vände sig till Tiktok för att uttrycka sin solidaritet med Joan Baez – och hylla hennes artisteri.
”Joan sjöng Bob Dylans låtar tio gånger bättre än han själv”, sade en användare i ett Tiktok-klipp.
”Strunt i en biopic om Bob Dylan, vi vill se en film om Joan Baez!” uppmanade en annan kvinna på plattformen.
Ett Joan Baez-fan som tidigt hakade på trenden var 22-åriga New York-bon Ainsley Phillips. Hon hade introducerats till Joan Baez musik som barn, genom sin pappas skivsamling, men blev betydligt mer intresserad av sångerskan när hon närmade sig tjugoårsåldern – och kunde känna igen sig i Joan Baez situation.
– Precis som Joan har jag haft relationer med kreativa män där jag trott att vi samarbetat, men där de i stället använt mig som ”inspiration” för att sedan gå vidare och skapa på egen hand, säger hon.
– Jag kände mig väldigt nära henne, och det var vad min Tiktok handlade om.
Femtio år efter att Joan Baez mest uppmärksammade album ”Diamonds and rust” (1975) släpptes, och mer än sextio år efter hennes artistdebut, har den 84-åriga protestsångerskan och hennes musik åter hamnat i ropet. Vem är då Joan Baez, och vad är det som gör att hon tilltalar generation Z just nu?
Joan Chandos Baez föddes 1941 på Staten Island i New York som den andra dottern i en syskonskara på tre. Hennes pappa, Albert, var fysiker från Mexiko och hennes mamma, Joan, var fredsaktivist. På grund av pappans arbete flyttade familjen ofta. De bodde i New York, Kalifornien och under en period även i Bagdad – en vistelse som blev avgörande för Joan Baez politiska engagemang, då hon för första gången bevittnade svält och extrem fattigdom.
När familjen så småningom slog sig ner i Boston började den 17-åriga Joan Baez sjunga traditionella folksånger på kaféer runt Harvard square. Redan året därpå, 1959, fick hon sitt genombrott. På Newport folk festival uppträdde hon tillsammans med musikern Bob Gibson och fullkomligt trollband publiken med sin omisskännliga sopranstämma. Ett framträdande som både säkrade hennes plats på den amerikanska musikhimlen och gav henne epitetet ”The queen of folk”.
– Joan Baez gjorde tidigt ett anslående intryck som glasklar sångerska. När hon sjöng sina höga och klara toner liknade hon ingen annan, säger Georg Cederskog, tidigare medarbetare på DN Kultur.
Under sin tid som musikjournalist träffade han folksångerskan flera gånger, bland annat för en intervju i DN 2018.
– Hon har förblivit en unik person, både modig och uppriktig, menar han.
Georg Cederskog beskriver hur Joan Baez blev en central uttolkare av folkmusiken: genom att sjunga äldre, traditionella låtar blåste hon liv i glömda låtskatter, och med sina tolkningar av samtida musiker som Paul McCartney, Pete Seeger och så klart Bob Dylan vidgade hon bilden av vad folkmusik kunde vara. Men lika viktig har hon varit för den politiska aktivismen, påpekar han.
Hon sjöng ”We shall overcome” vid Lincoln memorial i Washington DC 1963, samma dag som vännen Martin Luther King höll sitt historiska tal. Hon avtjänade två fängelsestraff för Vietnamprotester i Kalifornien, och under julbombningarna i Hanoi var hon på plats för att lämna brev till krigsfångar.
– Baez har i åratal rest runt hela världen med sin musik och sitt arbete och har fortsatt vara en politisk kraft. Det finns ett uttryck och ett allvar hos henne som jag misstänker att den yngre generationen kan inspireras av, säger Georg Cederskog.
Under sina sex decennier som artist har hon också varit en pionjär när det kommer till låtskrivande, med en katalog som spänner från politiska texter i ”A song for David” till mer intima ballader som ”Love song to a stranger” och ”Diamonds and rust”. Det menar Mattias Lundberg, professor i musikvetenskap vid Uppsala universitet.
– Just ”Diamonds and rust” är en sådan hyperpersonlig reflekterande sång om henne själv. Det hade förmodligen inte varit möjligt för en kvinna att skriva på det sättet tio år tidigare. Hon kom på många sätt att lägga grunden för singer/songwriters, säger han.
För 22-åriga Ainsley Phillips har dragningen till Joan Baez handlat om just detta – sångerskans förmåga att blottlägga sina innersta tankar och låta dörren till känslorna stå helt öppen.
– Hon döljer inte sin sårbarhet, utan använder den på ett brutalt ärligt sätt, säger hon.
När jag sedan frågar Ainsley Phillips varför hon tror att allt fler i hennes ålder börjat uppskatta ”The queen of folk” är svaret tydligt: de söker någon som kan skänka svar i en turbulent tid.
– Många i min generation kämpar med att veta var de hör hemma eller hur man drar etiska och moraliska gränser. Joan är en person som är helt kompromisslös i sina övertygelser, säger hon och tillägger:
– Hon försöker inte mjuka upp eller be om ursäkt för den hon är. Hon är någon vi kan se upp till.















