På flera håll i ishockey-Sverige har budskapet från supporterhåll varit tydligt under hösten.
De godtar inte att de båda toppligorna på dam- och herrsidan, SDHL och SHL, har inlett ett nytt sponsoravtal med energidryckjätten Red Bull.
Ilskan grundar sig i det österrikiska företagets historia av marknadsföring genom idrotten med flera exempel på övertaganden av hockey- och fotbollslag och byte av såväl emblem som klubblagsfärger.
Bland de Red Bull-fientliga banderollerna som synts på landets arenor lyder ett av budskapen: ”Bevara 51-procentsregeln.”
– Vi är fortsatt missnöjda med att SHL samarbetar med ett företag som inte följer de föreningsdemokratiska regler som vi vill ha, säger Axel Pettersson, Leksandsanhängare och ordförande i Svenska hockeysupporterunionen (HSU).
Sex veckor in på säsongen uppmanar HSU sina 26 medlemmar i SHL, hockeyallsvenskan och hockeyettan att fortsätta protestera.
– Vi tänker inte lägga oss och dö. Vi tänker inte acceptera att Red Bull släpps in som en samarbetspartner på det här sättet, säger Axel Pettersson.
Ser ni Red Bulls intåg som ett verkligt hot mot 51-procentsregeln? Eller är det bara en symbolisk fråga?
– Vi ser det som ett sluttande plan när man inleder ett samarbete på det här sättet. Sedan tar de sig in på något annat sätt och sedan händer det mer saker.
Pettersson anar en oroväckande utveckling inom idrotten med nya sätt att runda föreningsdemokratin. Som exempel tar han division 1-klubben Väsby IK som i somras tog tillbaka sin ursprungliga identitet efter att hamburgarkedjan Brödernas ett par år tidigare tagit plats i både namn och emblem.
Att två finansiärer vill satsa 100 miljoner kronor på svensk tennis förutsatt att hela förbundsstyrelsen avgår ser han inte heller som oproblematiskt.
– Vi vill mota grind på en gång och inte riskera att hamna där. Det finns en oro. Det finns ju inget som är lagstadgat med 51-procentsregeln.
Däremot är regeln – som garanterar medlemmarnas rösträttsmajoritet och hindrar externa aktörer från att köpa en förening – inskriven i Riksidrottsförbundets stadgar.
För att häva 51-procentsregeln krävs att två tredjedelar av RF:s specialidrottsförbund röstar för just det.
– Det är i så fall en fråga för högsta beslutande organ i idrottsrörelsen och det är Riksidrottsmötet. Då måste det också läggas fram ett förslag och det finns inga signaler på att det här ens är en fråga hos oss, säger ordförande Anna Iwarsson.
Att HSU upplever 51-procentsregelns integritet och framtid som hotad tar henne med förvåning.
– Jag känner mig otroligt trygg med den 51-procentsregel som vi har. Den är inte på något vis uppe på agendan för att ens omprövas. Jag bedömer det som högst orimligt. Det är en icke-fråga för mig.
Saknar oron som supportrarna ger uttryck för grund?
– Ja, från mitt perspektiv så gör den det helt och hållet.
Med den nya officiella partnerns inträde i SHL och SDHL introducerades samtidigt ett nytt innehållskoncept: ”Red Bull Overtime”.
Detta innebär bland annat att energidrycken presenterar förlängningsspelet varje gång en match är oavgjord efter ordinarie matchtid och det finns även en statistiktjänst kopplad till just övertiden.
– Det betyder inte att Red Bull har köpt eller äger vår övertid, understryker SHL:s vd Jenny Silfverstrand.
Hon medger att hon var förberedd på reaktioner, men inte av den här omfattningen. Protesterna ledde till att SHL tidigt valde att ta bort presentationen av Red Bull Overtime, men konceptet som sådant har aldrig försvunnit och nu är det åter synligt på arenornas mediakuber.
Detta har lett till en ny våg av missnöjesyttringar. I Karlstad valde en märkbar andel av publiken förra veckan att lämna arenan inför sudden-avgörandet mellan Färjestad och Skellefteå.
– Det är klart att ingen tycker att det är roligt att vi har hamnat i den situationen där vi är i dag. Vi kan ju bara försöka förklara att riskerna, som vi har fått till oss, inte finns, säger Jenny Silfverstrand och tillägger:
– Vi har försökt att vara så transparenta som det går. Det här är ett partnerskap likt många andra partnerskap som vi har. Det går inte in i något ägande i varken liga eller klubbar.
– Vi har en 51-procentsregel men man har jämfört med hur det ser ut i andra länder där den regeln inte finns och där företag och privatpersoner kan äga idrotten fullt ut. Det systemet har vi inte i svensk hockey.
I nuläget säger Jenny Silfverstrand att det inte finns några planer på att bryta det två år långa avtalet med Red Bull.
Protesterna lär således fortsätta. Detta trots att det nu inte bara är SHL som påminner om hur fast förankrad 51-procentsregeln är i svensk idrott, utan även RF.
HSU:s Axel Pettersson igen:
– Det är jättebra att RF klargör det. Samtidigt kommer jag att fortsätta jobba för att avtalet med Red Bull inte ska förnyas när det kommer upp om ett par år.
På sin hemsida framhäver HSU inte bara hotet mot föreningsdemokrati som skäl att protestera mot Red Bull utan även hälsomässiga aspekter, bland annat med hänvisning till Livsmedelsverket som avråder unga från att konsumera energidryck.
Samtidigt har SHL flera sponsoravtal som går att ifrågasätta. Huvudpartners är bland andra Norrlands Guld och Svenska spel som kan associeras med samhällsproblem som alkoholism respektive spelberoende.
En annan samarbetspartner är tv-spelsgiganten EA Sports, som nyligen fått nya statliga ägare i Saudiarabien – en nation som alltjämt kritiseras för att kränka mänskliga rättigheter.
Kan det vara svårt att dra en gräns mellan vilka samarbeten som är okej och inte?
– Det är inte mig du behöver övertyga. Jag skulle kunna tänka mig en riktlinje med varningstexter för vissa företag, varor och produkter. Att det finns en stödlinje, exempelvis, säger Axel Pettersson och konstaterar:
– Vi får börja någonstans och driva det därifrån.














