Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

december 7, 2025
Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

december 7, 2025
Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

december 6, 2025
Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

december 6, 2025
Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

december 6, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Saga Cavallin: Självömkan är ett privilegium och biter inte längre i konsten
Kultur

Saga Cavallin: Självömkan är ett privilegium och biter inte längre i konsten

NyhetsrumBy Nyhetsrumnovember 1, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Saga Cavallin: Självömkan är ett privilegium och biter inte längre i konsten

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Jag lyssnar på skådespelaren Zosia Mamets inläsning av sin självbiografiska essäsamling i hastighet 1,5 och blir, kan man väl säga, traumatiserad.

Mamet är mest känd som Shoshanna i ”Girls” och hennes bok ”Does this make me funny?” kom i september. Den är en sorts nidbild av det som Parul Sehgal i en extremt spridd essä från 2021 döpte till ”the trauma plot”.

”Unlike the marriage plot, the trauma plot does not direct our curiosity toward the future (Will they or won’t they?) but back into the past (What happened to her?)”, skriver Sehgal. Traumaintrigen saknar framåtrörelse. Det är en dramaturgi som i stället för att berätta om utveckling och förändring skildrar stillastående och en klaustrofobisk oförmåga till egen agens.

I kapitel efter kapitel redogör Mamet för ätstörningar, mobbning, destruktiva relationer, despotiska regissörer och hårresande snedtrippar, och det enda jag känner är ett internt ögonhimlande. Jag kan inte låta bli att tänka på en sak som sociologen Musa al-Gharbi har skrivit, om hur en självbild som bygger på självömkan är ett privilegium, eftersom ingen kommer tycka att man har gjort sig förtjänt av sina motgångar.


För det där biter inte längre. Det upplevs bara som bortskämt, tröttsamt och daterat

Mamet är uppvuxen i Los Angeles och New York i en familj som sedan flera generationer tillbaka varit högt uppsatta inom den bransch där hon sedan 22 års ålder har en lyckad karriär. Hade det inte varit kul att i stället få höra om hur avundsvärt hennes liv är? Att få en berättelse där urspårat festande på Manhattans exklusivaste klubbar och stormiga relationer med alkoholiserade rockstjärnekillar inte används som en hävstång till en offerroll, som ska få hennes framgång att framstå välförtjänt.

För det där biter inte längre. Det upplevs bara som bortskämt, tröttsamt och daterat. I populärkulturen märks redan en motrörelse, som vi skulle kunna kalla för antitraumaintrigen.

Ett av de första tecknen på det var modellen, skådisen och modeikonen Julia Fox självbiografi ”Down the drain” från 2023. Fox har på riktigt levt ett helvetiskt liv, med labila föräldrar, tonårsprostitution, misshandel och överdoser. Men det skymtar mest fram mellan obegripligt bekymmerslösa redogörelser av olika galna upptåg med droger och sugardaddies.


Dunham, Allen och Hannah Bos berättar på ett mer flytande, ostrukturerat sätt

Lena Dunhams rom-com ”Too much”, HBO-serien ”Somebody, somewhere” och Lily Allens skoningslösa skilsmässoalbum ”West end girl” är andra aktuella exempel på en dekonstruerad traumaintrig. I stället för att dramaturgin drivs framåt av ett mörkt förflutet skildrar de hur det dåliga i livet aldrig följer en linjär logik. Otrohet, missbruk, bortgångna syskon, misslyckade föräldrar eller pojkvänner är inte någon allomfattande förklaringsmodell. Dunham, Allen och Hannah Bos berättar på ett mer flytande, ostrukturerat sätt, som bättre överensstämmer med hur det egentligen är.

Men antitraumaintrigverket framför alla är årets bästa film. ”Sorry, baby”, regissören och huvudrollsinnehavaren Eva Victors debut, handlar om en ung kvinna som har blivit våldtagen av sin universitetslärare. Fast egentligen är det inte alls det den handlar om.

Filmen har svensk premiär på Stockholms filmfestival (7/11). ”Sorry, baby” är så sann, gripande, ömsint och faktiskt banbrytande i hur den berättar om den här, som vi såg under metoo, så vanliga erfarenheten. Det är svårt att förstå att den inte har gjorts förrän nu.

Filmen gör motstånd mot alla psykologiserande plattityder, berättartekniska klichéer och enkla politiska poänger. Den gestaltar helt enkelt hur det är en del av att vara människa att uppleva hemska saker, utan att relativisera ämnets allvar.

Eva Victor vägrar gå med på den traumaintrig där vår personlighet är summan av vad andra har gjort mot oss. I stället säger hon något radikalt: det behöver inte vara så.

Läs fler krönikor och andra texter av Saga Cavallin

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

Kultur december 7, 2025
Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Kultur december 6, 2025
Hanna Fahl: Adventsfriden har inte sänkt sig över familjen Lundell

Hanna Fahl: Adventsfriden har inte sänkt sig över familjen Lundell

Kultur december 6, 2025
Rosaskimrande komedi gestaltar stolthet, fördom och normkollaps

Rosaskimrande komedi gestaltar stolthet, fördom och normkollaps

Kultur december 6, 2025
Mattias Dahlström: Vad betyder egentligen ”indie” numera?

Mattias Dahlström: Vad betyder egentligen ”indie” numera?

Kultur december 6, 2025
DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 49

DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 49

Kultur december 6, 2025
Samuel Levander: Nina Bouraoui är oemotståndligt poppig

Samuel Levander: Nina Bouraoui är oemotståndligt poppig

Kultur december 6, 2025
Dan Wolgers verk i smutsbrun AI-version

Dan Wolgers verk i smutsbrun AI-version

Kultur december 6, 2025
Hallucinationer och historisk skuld i ”Stockholms kosmologier”

Hallucinationer och historisk skuld i ”Stockholms kosmologier”

Kultur december 6, 2025

Redaktörens Val

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

december 7, 2025
Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

december 6, 2025
Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

december 6, 2025
Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

december 6, 2025
Israel slänger ut våldsamma bosättare på Västbanken

Israel slänger ut våldsamma bosättare på Västbanken

december 6, 2025

Senaste Nytt

80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

december 6, 2025
Isobel Hadley-Kamptz: Pete Hegseth måste vara världens sämsta chef

Isobel Hadley-Kamptz: Pete Hegseth måste vara världens sämsta chef

december 6, 2025
Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

december 6, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?