Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

december 7, 2025
Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

december 7, 2025
Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

december 7, 2025
Hectors superåk gav säsongen första pallplats

Hectors superåk gav säsongen första pallplats

december 7, 2025
Välfärden bärs allt mer av utlandsfödda

Välfärden bärs allt mer av utlandsfödda

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Hon häller granatäppelsirap över de allra mest slitna poesiorden
Kultur

Hon häller granatäppelsirap över de allra mest slitna poesiorden

NyhetsrumBy Nyhetsrumnovember 3, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Hon häller granatäppelsirap över de allra mest slitna poesiorden

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Lyrik

Jila Mossaed

”Vem var min mor på jorden”

Norstedts, 271 sidor

”Vem var min mor på jorden” rymmer både en ny diktsamling och ett urval ur tidigare diktböcker på svenska. Jila Mossaed är en självklar centralgestalt i den svenska poesin. Hon tillhör ”de poeter vars dikter citeras i dödsannonser och läses på bröllop”, som förlaget skriver i sin presentationstext, och hon sitter stadigt på stol nummer 15 i Svenska Akademien.

Ändå låter sig hennes författarskap inte riktigt fångas, samlas in, eller ritas upp med enkla konturer. Inte heller denna gång. Det är bra. Mossaeds poesi lever i rörelse. Det finns alltid en liten diktrad som smiter i väg, vill ut, vidare bort till ett annat sammanhang. Som det står i en av de första nya dikterna: ”När det gör/outhärdligt ont/i mitt inres nerver/Vet jag att en dikt/är på väg/att hitta sin väg ut”.

Den allra första dikten handlar just om att bli ofrivilligt instängd. ”De kidnappade mig från barndomens gård/Slängde in mig i ett rum/Och låste dörren mot verkligheten”, skriver hon. Tack och lov att dikten finner utvägar.

”Vem var min mor på jorden” är den andra samlingsvolymen med Jila Mossaeds poesi och har ett efterord av Anders Olsson. 2019 kom ”Ljusets alfabet” med undertiteln ”En trilogi”, där Niklas Schiöler skrivit efterordet – som lånat sin talande rubrik från en av Mossaeds dikter: ”Jag är en ensam nation”.

Både Schiöler och Anders Olsson tar fasta på exiltematiken i Mossaeds dikter, erfarenheten av att tvingas lämna ett land, ett språk, en kultur och ett modersmål. När Mossaed kom till Sverige från Iran i mitten av åttiotalet, hade hon redan flera diktsamlingar, pjäser och prosa på persiska bakom sig. Det går alltså inte att samla hela författarskapet mellan prydliga pärmar. Hennes ord rör sig över språk- och nationsgränser. ”Jag tillhörde vindarna”, som en annan av Mossaeds diktsamlingar heter.

Vad som blir synligt i den här boken, är hur skickligt Mossaed hanterar till synes motsatta positioner. Hon skriver med stark röst och auktoritet, samtidigt som jaget erkänner splittring: ”Tusentals kopior av mig/uppenbarar sig/hängande på spjut av ljus”. Inledningscitatet av Rumi pekar i samma riktning: ”Träd in i mig/Du som är jag, mer än jag”.


Det känns som om hon har hällt granatäppelsirap i de urblekta svenska substantiven, och låtit snö falla över det persiska bildspråket

Hon använder ledigt de mest slitna poesiorden, ”hjärta” förekommer mer än trettio gånger i den här volymen. Nästan lika ofta återkommer ”träd”, ”måne”, ”smärta”. Sådant man brukar varna för i grundkurserna i poesi.

Men i Mossaeds dikter funkar det. Det känns som om hon har hällt granatäppelsirap i de urblekta svenska substantiven, och låtit snö falla över det persiska bildspråket. Dikterna blir klara, starka och blodfyllda i sin särskilda kombination av enkelhet och patos.

I den nya samlingen är också världspolitiken konkret närvarande. ”Kriget lägger sig på allt/som ett osynligt damm”, skriver hon. ”Lastbilar lastar nya kroppar” står det i en annan dikt. Och i den uppmanande dikten ”Till oss alla” inleder hon: ”Vakna, det pågår massakrer/Var?/Där/Där/Där”.

En återkommande bild i Mossaeds poesi, är rum som på olika sätt förändras. ”När månen öppnar fönstret/och glider in/vidgas rummet i sina fyra hörn”. I en enda rörelse har dikten gjort utrymmet större. ”Om döden är ett rum”, står det i en annan dikt, ”med oavbrutet vacker musik/I bakgrunden/Vill jag flytta dit/resten av framtiden”. Hennes dikter skapar ständigt nya rumsligheter, både ljusa och mörka.

Liksom i (den svenska) debutdiktsamlingen, som diktar om ”Mina mödrars skrik”, skriver hon här om ”mina mödrars smärtor”. Det är en kollektiv kvinnoerfarenhet, nedärvd och vidareförd. Samtidigt som diktjaget fortfarande undrar, i den nya samlingens allra sista rad: ”Vem var min mor på jorden?”

Läs fler texter av Anna Hallberg och fler recensioner av aktuella böcker

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Kultur december 7, 2025
László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

Kultur december 7, 2025
DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

Kultur december 7, 2025
DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

Kultur december 7, 2025
Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur december 7, 2025
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Kultur december 7, 2025
Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Kultur december 7, 2025
Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Kultur december 7, 2025
Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Kultur december 7, 2025

Redaktörens Val

Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

december 7, 2025
Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

december 7, 2025
Hectors superåk gav säsongen första pallplats

Hectors superåk gav säsongen första pallplats

december 7, 2025
Välfärden bärs allt mer av utlandsfödda

Välfärden bärs allt mer av utlandsfödda

december 7, 2025
Machado måste smugglas ut för att närvara i Oslo

Machado måste smugglas ut för att närvara i Oslo

december 7, 2025

Senaste Nytt

De är Sveriges nöjdaste bilägare 2025

De är Sveriges nöjdaste bilägare 2025

december 7, 2025
Studie: Därför dör människor när de grips av polis

Studie: Därför dör människor när de grips av polis

december 7, 2025
Trump Jr: Pappa kan lämna fredsprocessen

Trump Jr: Pappa kan lämna fredsprocessen

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?