Modellen RAV4 är en av de allra första moderna suvarna. En riktig storsäljare som äter marknadsandelar. Debuten skedde 1994 och modellen är i dag inne på generation fem, en generation som fick en tuff start. Såväl hybriden som laddhybriden, de enda versioner som säljs i Sverige, fick underkänt i Teknikens Världs älgtest på grund av dåliga antisladdsystem. Toyota löste det genom en uppdatering av mjukvaran. Men systemet arbetar långt ifrån lika effektivt och smart som marknadens bästa.
Ett av laddhybridens trumfkort är lång räckvidd på el – över sju mil under verkliga förhållanden. Med batteriet urladdat skämmer inte heller bensinmotorn ut sig, RAV4 går snålt för att vara en suv som väger över två ton. Även hybriden noteras för låg förbrukning vilket i kombination med lågt pris och mild värdeminskning gav modellen en låg milkostnad som ny.
Till skillnad från tidigare versioner är nya RAV4 trevlig att köra på alla typer av underlag. Uppträdandet är lugnt och säkert men bjuder samtidigt på fler hästkrafter än tidigare, 222 för hybriden och hela 306 för laddhybriden.
Bakom ratten sitter de flesta bra och stolarna är sköna och har bra sidostöd. Vissa klagar på för hög sittposition. Runtomsikten är god förutom att bakstolparna är lite väl tjocka. Plus för stora och välplacerade ytterbackspeglar.
En del uppfattar interiören som robust och rättfram medan andra tycker att den känns daterad. Analoga mätare och omodern pekskärm ger ett gammaldags intryck men från och med årsmodell 2023 fick bilen en uppryckning på de punkterna. I samma veva uppdaterades och kompletterades bilens assistans- och säkerhetssystem. Redan innan dess hade säkerhetsorganet Euro NCAP gett bilen maximala fem stjärnor i poäng.
Baksätet är riktigt bra med plats för huvud, ben och fötter samt stöd för låren. Fönsterlinjen är relativt hög vilket kan hämma sikten ut för korta men ryggstödet är justerbart i två lägen. Tyvärr är det bara tvådelat och saknar genomlastningslucka vilket ger minus för ett bagageutrymme som annars hör till de större i klassen. Golvet blir inte heller helt plant när allt är fällt.
Värt att notera är att i laddhybriden sitter allt och alla tre centimeter högre upp än i hybriden på grund av att det större batteriet är monterat i golvet mellan fram- och bakaxeln och delar av tekniken under bagageutrymmet. Det gör dock mindre inverkan än vad man kan tro.
Såväl hybriden som laddhybriden kommer med fyrhjulsdrift. Det kan låta både generöst och förtroendeingivande men AWD-i, som systemet heter, är inget för större vildmarksäventyr. Bakhjulen drivs av en elmotor på blott 54 hästkrafter.
Samma bensinmotor på 2,5 liter finns i de båda versionerna men i laddhybriden finns även en elmotor på 182 hästkrafter. RAV4 har en steglös växellåda som vid kraftigare gaspådrag kan rusa motorn innan den sätter sig. Ta en ordentlig provkörning för att se om lådan passar din smak.
En sportversion vid namn GR finns också men förutom styvare fjädring så är det en kosmetisk ”sportbil” vi talar om. Om du gillar RAV4 men inte Toyota så finns det en lösning: Suzuki Across – en RAV4 med Suzukiemblem.
Sex återkallelser är noterade och rör startspärr, nödanrop, spänningsomvandlare, batteripol, högspänningsbatteri och bromsservo. Vad som gäller för just ”din” bil kollar du på Toyotas hemsida med hjälp av bilens VIN-kod. För referensbilen här finns ingen återkallelse noterad.
Viktigt är att du kontrollerar om mjukvaruuppdateringen som kom som en effekt av tidigare nämnda älgtest är utförd på din bil om den är av tidig årgång – den gjordes bara på ägarens begäran.
Fakta.Toyota RAV4 laddhybrid AWD-i
Miljö
Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 22 gram/km.
Förbrukning vid blandad körning: 0,10 l/mil.
Ekonomi
Fordonsskatt: 360 kronor per år.
Garantier: Nybil 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år/16 000 mil.
Teknik
Motor: Bensin 136 kW (185 hk), 227 Nm. El 182 kW (134 hk) + 40 kW (50 hk). Totalt 306 hk.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Acceleration:
0–100 km/tim 6,0 s.
Toppfart: 180 km/tim.
Säkerhet
Euro NCAP säkerhetsbetyg: Fem av
fem stjärnor.
Försäkringskostnad
24 324 kronor per år (helförsäkring, man, 50 år, landsort).
Billigast på marknaden
224 900 kr. Hybrid AWD 222 hk (2020) 25 795 mil.
Dyrast på marknaden
449 900 kr. Plug-in Hybrid AWD Style Premium (2023) 932 mil.
Plus
Låg bränsleförbrukning.
Lång elräckvidd för laddhybriden.
Bra baksäte.
Minus
Tvådelad baksätesrygg utan genomlastningslucka.
Murrig och gammal interiör.
Seg växellåda.
Läs mer: Fler biltester