En januaridag i Finland är det risk för halka i stora delar av landet. Väderkartan från Meterologiska institutet i Helsingfors är full av tecknade fotgängare som står på ändan i gula fält från norr till söder.

– Eftersom allmänheten har tillgång till vädervarningarna kan de ta ställning till om de ska stanna inne eller gå ut med lämpliga skor för att klara halkan bättre, säger Jani Parviainen, som ansvarar för tjänsten för hårt väder på Meterologiska institutet.

Det så kallade fotgängarvädret gör allmänheten förberedd. Mycket halt blir det om snö faller på is, om det regnar på is eller om snön blivit hårt packad och temperaturen legat runt noll eller strax under. Mycket halt väglag förekommer vid mellan fem till femton tillfällen per år i en specifik kommun och innebär extrema förhållanden, enligt Meterologiska institutet.

Finlands meteorologiska institut har halkvarningar för fotgängare

Så här såg det ut under torsdagen.

– Prognoserna är svåra och kan bara göras två dagar i förväg, men de blir allt viktigare i takt med klimatförändringarna, säger Jani Parvianen.

Även i Sverige har myndigheterna fått upp ögonen för fotgängares singelolyckor i trafiken, efter att olycksstatistiken börjat presenteras på ett nytt sätt. När gångtrafikanter inkluderas bland olyckor i vägtrafikmiljön i Transportstyrelsens olycksstatistik sticker gångtrafikanter ut som de mest utsatta.

Varje år inträffar cirka 3 400 singelolyckor med fotgängare. Det handlar till 99 procent om fallolyckor, då gångtrafikanter skadar sig allvarligt i vägtrafikmiljön. I över hälften av fallen är olyckan kopplad till halka på snö och is.

– Enligt internationell definition är fallolyckor i vägtrafikmiljö inga trafikolyckor, eftersom inget fordon är inblandat. Det här har varit ett bekymmer för alla som arbetat med insamling av data, men även med utredning och forskning, säger Khabat Amin, statistiker och trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen som även forskar om fallolyckor.

Sedan några år tillbaka finns även ett nationellt mål som flera trafikaktörer enats kring om att minska antalet fallolyckor med 25 procent mellan år 2020 och 2030.

– De drabbade utgör nästan hälften av alla allvarligt skadade och de har blivit synliga genom att redovisa deras olycksstatistik, men också genom att Sverige som första land i världen satt ett nationellt mål för att minska fallolyckorna, säger Khabat Amin.

Personer från 55 år och uppåt är klart överrepresenterade. Två av tre som drabbas av fallolyckor är kvinnor.

Det förvånar inte Barbro Olsson, 85, från Gubbängen som DN träffat och som påpekar att äldre isoleras i sina hem på grund av halkan.

– Det kan man just tänka sig. Åker gubbarna fortfarande omkring i sina bilar, eller sitter hemma, medan kvinnorna går till butiken? säger Barbro Olsson.

Trafikkonsulten Svante Berg, som på Trafikverkets uppdrag kopplat sambanden mellan fallolyckor och kommunernas arbete med underhåll i en ny studie, tycker att det är på tiden att fotgängares fallolyckor uppmärksammas.

– De här olyckorna glöms bort på grund av totalt bilfokus, bland annat vid halka. Men bilister sitter relativt skyddade i moderna bilar, medan akutmottagningarna översvämmas av fotgängare under extrema dagar, säger Svante Berg.

Enligt Trafikverket, en av de pådrivande aktörerna bakom det nationella målet, finns det flera motiv till att fokusera på fallolyckorna.

– Trafikverket är huvudansvarigt för trafiksäkerheten i Sverige i hela trafikmiljön. Den här frågan har flera aspekter; det är en rättvisefråga, en könsfråga och en mobilitetsfråga för äldre, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Trafikverket har varit drivande i att ta fram en standard för halkgodkända skor, men hittills har fallolyckorna inte minskat. Ett projekt för att utarbeta ett varningssystem baserat på SMHI:s prognoser har nyligen fått forskningsmedel via Trafikverket.

– Det är i sin linda, kan man säga, säger Maria Krafft.

I Finland förmedlas fotgängarprognoserna på motsvarande sätt som halkvarningar för biltrafiken i nyhetsrapporteringen, och allmänheten kan få sms med lokala varningar i mobilen.

Jani Parviainen säger att prognoserna är särskilt användbara i södra och mellersta Finland där temperaturen ofta pendlar runt nollan.

– Jag föreställer mig att det finns ännu fler sådana platser i Sverige, säger han.

Läs mer:

Väderfenomenet som orsakar halka sprider sig norrut

MP om snöröjning: ”Vi kan inte vara överallt hela tiden”

Barbro, 85: Halkan gör att folk bunkrar mat

Share.
Exit mobile version