Bedrägerierna ska ha begåtts från så kallade callcenters i flera olika länder. Därifrån har personer ringt upp äldre personer i Sverige och lurat dem att godkänna pengaöverföringar med hjälp av bank-id. Telefonsamtalen har i vissa fall pågått i flera timmar, skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande som publicerades på fredagen.
– Det har varit oerhört stressande situationer för de uppringda äldre personerna, säger Petter Lundgren, som är senior åklagare och förundersökningsledare vid Riksenheten för internationell och organiserad brottslighet, i pressmeddelandet.
Men även bedragarna ska ha pressats, enligt åtalet. Två av de åtalade misstänks ha utsatt en person som arbetade vid ett callcenter för en ”synnerlig grov misshandel”.
– Det är en mycket rå och hänsynslös misshandel som vi menar sker inom ett av callcentren för att inskärpa den mycket hårda disciplin som huvudmännen kräver av uppringarna för att brottsligheten ska kunna fortsätta utan upptäckt, säger Petter Lundgren i pressmeddelandet.
139 personer i olika delar av Sverige ska ha fallit offer för bedrägerierna, som utförts av personer i flera olika länder. De åtalade ska sammanlagt ha kommit över 17 miljoner kronor.
Utredningen av brotten har pågått sedan 2023, och involverat polis i både Sverige och andra länder. Enligt Rebecca Budell, som är senior åklagare på Åklagarkammaren i Uddevalla, har utredningen haft stort fokus på att brottsoffren ska få tillbaka sina tillgångar – vilket gett resultat.
– En stor del av pengarna är säkrade och kan förhoppningsvis återlämnas till målsägandena, säger Rebecca Budell i Åklagarmyndighetens pressmeddelande.
Läs fler artiklar från Göteborg här