Systembolagets fasta sortiment har blivit en marknadsplats för påhittade viner och reklambyråskapade varumärken. För att veta vem som faktiskt gör vinet, och var druvorna odlas, behöver du läsa det finstilta på hemsidan och ibland dessutom göra egna efterforskningar.

I junis lansering saluförs cirka två tredjedelar av vinerna under annat namn än producentens. Majoriteten är koncept och klatschiga varumärken som till exempel ”This is the Idiot rosé” ”Le Petit Petit”, ”Petit Belle” ”Crudo” och ”Euphoria”.

Vinerna görs på beställning av den svenska leverantören för att kunna matcha Systembolagets offertförfrågningar. För att kunna köpa tillräckligt stora volymer och till låga priser handlas vinet från en bulkvinsleverantör eller i bästa fall ett kooperativ. Därefter är det fritt fram att skapa ett eget vin med påhittat namn och träffsäker etikett. I branschen kallas den här processen för ”BOB”, buyers own brand, och den blev aktuell i samband med att bag-in-box och kändisviner började produceras.


De har helt enkelt knäckt koden för att sig in på hyllorna

Detta har medfört att flera leverantörer blivit experter på segmentet och enbart riktar in sig på att ta fram den här typen av produkter. De har helt enkelt knäckt koden för att sig in på hyllorna. Vill man hårdra det kan man säga att det rent av blivit praxis för att att kunna sälja in ett vin till Systembolagets fasta sortiment.

För oss konsumenter blir det dock svårnavigerat. Det bästa sättet att kolla upp vem som gjort vinet är att scrolla längst ner på vinets produktsida på systembolaget.se Här står producentens namn. Lite längre ner står även leverantörens namn. Om dessa överrensstämmer har du garanterat hittat ett ”skapat” vin. En annan viktig varningsklocka är om producentens namn inte står med på etikettens framsida.

Så varför är det viktigt att veta vem som gjort vinet? Helt enkelt för att en vinproducent som är stolt över sitt vin buteljerar det under eget namn.

Läs mer: De bästa vinnyheterna i juni

Share.
Exit mobile version