Bane Nor, som ansvarar för all järnvägstrafik i Norge, har meddelat att alla tåg måste stå stilla tills situationen är löst – detta av säkerhetsskäl.

Det är oklart hur lång tid det kommer att ta innan situationen är löst. Bane Nor har gått upp i stabsläge på grund av situationen som beskrivs som en kris.

– Vi har all tillgänglig personal ute för att åtgärda felet, men det är svårt att säga hur lång tid det kommer att ta. Vi arbetar så snabbt vi kan, säger Bane Nors presschef Øystein Stavdal Paulsen till NRK.

Tågbolaget Vy har satt in bussar för alla tågresenärer som berörs. Resenärerna uppmanas också att använda alternativa transporter.

– Kunderna som ska till destinationer där det inte finns ersättningsbuss får ta en taxi, de får tillbaka beloppet senare, säger Kaja Rynning Moen, pressansvarig på Vy till VG.

VG har talat med bland andra Anne Simones, som skulle ha tagit ett tåg från Oslo hem till Rygge, där hennes 4-åriga hund Melvin väntar på henne.

– Läget är desperat, jag kommer ingenstans. Jag tänkte ta en taxi, men det kostade 4 000 kronor, men jag har inte 4 000 kronor nu. Så jag kan inte ta mig någonstans, säger Anne Simones till VG.

Även Erik Garder, som VG intervjuat i Oslo, har drabbats. Han skulle ha ätit juldagsfrukost med sin bror i Moss.

– Men det blev inget med det, säger han, upprörd över att informationen är så dåligt från tågbolagets sida.

Kaja Rynning Moen, pressansvarig på Vy, säger att situationen är kaotisk:

– Jag förstår att man vill ha mer information. Vi arbetar med att få ut kundrådgivare till stationerna för att hjälpa kunderna. Vi arbetar också med att få information på plats i appen. Men som sagt, det är lite kaotiskt här just nu, och vi förstår att det är frustrerande för kunderna.

De tåg som var i trafik när felet uppstod kunde köra i låg hastighet till sin slutdestination.

Även efter att problemet lösts får passagerarna räkna med omfattande förseningar till följd av problemet.

Share.
Exit mobile version