En video visar en mörkhårig kvinna i ambulanspersonalens kännetecknande gröngula uniform. Hon fipplar med slangen till patientens andningsmask. En text intill lyder: ”Ambulansen 00:33”.
Tanken var att videon skulle varit del av Region Stockholms rekryteringskampanj i sociala medier under de kommande veckorna. Men så blir det inte.
Videon som DN tagit del av är daterad 18 september, där fanns ambulanspersonalen med. Men någon gång efter det togs all ambulanspersonal bort från kampanjen, och ersattes med andra bilder. I en ny version en månad senare, var bilderna nämligen inte längre med i videon.
Enligt DN:s uppgifter fattades beslutet av rädsla för negativa reaktioner och kommentarer i sociala medier.
– Jargongen har varit ganska ignorant, alltså att vi ska ta bort bilderna för ”ni vet ju hur det kan bli efter sommarens kritikstorm”.
Krisen inom ambulanssjukvården i Stockholm blev tydlig i början av sommaren, när en facklig representant larmade om att det bara fanns en ambulans i Stockholm city. Larmet om en potentiellt patientfarlig situation ledde till kraftfulla åtgärder och kraftfull kritik från både oppositionen i regionen och statsministern.
Bakgrunden är en stor omorganisation i samband med att regionen ska ta över driften av ambulansverksamheten som tidigare har varit upphandlad. Det innebär att personalen inom det regionägda bolaget Aisab ska trefaldigas på kort tid.
– Så det finns det ju ett jättestort behov att rekrytera ny ambulanspersonal, säger en källa.
På bilder i tunnelbanan och i sociala medier syns just nu ögonblicksbilder från förlossningen, Folktandvården, geriatriken, kollektivtrafiken och kulturen. I text uppmanas allmänheten till att gå in på regionens länk och söka lediga tjänster.
Det är en del av Region Stockholms nya reklamkampanj för att bidra till stolthet inom verksamheterna och locka ny personal till viktiga yrken. Särskilt inom områden där man har svårt att rekrytera.
Ambulanspersonalen finns dock inte representerad i kampanjen.
– Vi har ju konserthuset på den här kampanjen och det är ju fint. Men man blir rädd för att visa upp ambulansen, som är det viktigaste vi har, säger en person.
Fler instämmer i den kritiken:
– Det är valår nästa år så ingen vill skapa någon form av dramatik. Sen kom ju det här med ambulansbemanningen i somras som en väldigt jobbig fråga för både politiken och kommunikationsverksamheten.
DN har tagit del av läckt underlag från marknadsföringsbyrån, som visar hur kampanjen med ambulanspersonalen skulle ha sett ut, enligt planen. Men bilderna som skulle ha suttit i tunnelbanan och visas i sociala medier stoppades i sista minut. Beslutet har väckt intern kritik.
– De är en viktig del av regionens verksamhet, en bärande symbol för vården och en kritisk del av samhället. Och det är väldigt märkligt att man väljer att ta bort en sådan yrkeskår från en kampanj som syftar till att öka medvetenheten om Region Stockholm som arbetsgivare.
Bilderna är fotade vid åtta olika tillfälle, alltifrån Konserthuset till Danderyds förlossningsmottagning i augusti och september. Men bara sju av bilderna sattes upp i tunnelbanan.
Bilden på en ambulanssjuksköterska i gulgrön uniform, som fotades i Södertälje den 2 september, är borta.
Region Stockholms HR-direktör Zilla Jonsson är en av dem som har ansvarat för projektet som inleddes i januari. Hon säger att beslutet att ta bort ambulansen fattades under oktober.
– Kampanjen handlar om att vi vill synliggöra våra olika verksamheter och ambulansen är ju väldigt synlig och har inte minst varit väldigt synlig under en period. Så då tänkte vi att vi kanske har andra verksamheter som behöver synliggöras mer.
– Och att då välja de verksamheter som inte alls är lika synliga, tycker jag inte är så konstigt.
Har det inte funnits någon oro att bilderna på ambulansen i det här läget skulle orsaka negativa reaktioner från allmänheten?
– Alltså vi får ifrågasättanden, kritiska kommentarer och synpunkter på allt vi gör hela tiden. Så om vi skulle agera utifrån det enbart så skulle vi ha det lite svårt. Men med det sagt så har vi tittat på olika perspektiv när vi har valt bilder.
I stället för bilden från ambulansen har man valt att ha två olika bilder från geriatriken. Beslutet kommunicerades internt genom att man lyft in mer primärvård i kampanjen och mer fokus i budskapen på ”att göra skillnad”.
– Det är ju löjligt! Om man vill lägga mer fokus på att göra skillnad, vilka gör då mer skillnad än ambulansen? Man döljer den enda blåljuspersonalen i regionen, de som faktiskt räddar liv, i en kampanj med det budskapet, säger en person med insyn i processen.
Dessutom motiveras begränsningarna av urvalet av verksamheter i den första kampanjen genom ”praktiska, och såklart även ekonomiska, skäl”. HR-direktör Zilla Jonsson försäkrar att ambulansen kommer finnas med i den fortsatta kampanjen framöver.
– Men när vi nu har tittat på hur vi har satt samman bilderna så landar vi i att i det första läget så tar vi inte med ambulansens bilder, säger hon.
Annonssatsningen uppskattas kosta regionen totalt omkring två miljoner kronor i år.
– Det är en enorm kampanj, säger en av de anonyma källorna.
















