Vad har varit svårast?
– Inga genvägar har funnits för mig och min käre kollega Daniel Möller. Det har blivit många nätter på Akademihotellet i Uppsala, det mesta finns där på Carolina Rediviva. Vi har tampats med slarvigt nedskrivna tillägg, bläck och blyerts, ord som knappt går att tyda och sammanhang som kunde vara villospår men som i Ekelöfs fall sällan är det.
Han strök och grejade mycket?
– Han har haft många överläggningar med sig själv, gått tillbaka och ändrat, åter- och återigen. Vi förser också läsarna med kommentarer, och ger förklaringar till varje obskyr detalj – och de är sannerligen inte få. Åtskilliga ord har tidigare aldrig använts i svenskan. Ekelöf har ju en svåröverträffad tajming, är både grov och elegant lärd i sitt direkta tilltal. Han stiger ned i kulturens avgrund. Vår uppgift har varit att lysa upp vägen dit.
Vad hittade ni i avgrunden?
– Underbara ting. Ekelöf-diggare och poeter kommer att häpna över våra upptäckter. Här finns dikter där han är vildare än någon annan poet före honom.
Har det dykt upp nya sidor hos Ekelöf?
– Absolut, inte minst märks hans enorma fascination för insekter och insektsliv. Men allt finns här och läsaren möter det i ett flöde av tvära kast, hans groteska galghumor samsas med naturbetraktelser och sufisk reflektion. Den konträra livshållningens estetik finner ständigt nya uttryck. Redan från början skrev han i vitt skilda genrer.
Har du någon favorit bland dikterna?
– Dikterna är överlag starka, men ta ”Jag är ett träd” som exempel. Varje gång jag läser den högt stockar sig rösten, det går knappt att läsa den färdigt. Den är oändligt stark, en dikt för vår tid. Liksom Shelley och Keats ställer han också frågor om konsten och det egna verkets fortsatta liv.
Är du färdig med Ekelöf nu?
– Inte på långa vägar. Jag är i gång med en bok om Ekelöf och arrangerar för övrigt en expedition till hans viste i Skåne 1953 för några av mina bästa vänner. Nyligen lyckades jag identifiera huset, som står kvar – och i morgon går färden dit.
Läs mer:
Tre tidigare opublicerade dikter av Gunnar Ekelöf
Triangeldramat som skakade författareliten
Jesper Högström nyanserar mytbildningarna om Gunnar Ekelöf




