Nio av tio passagerarflygplan som landar på Bromma flygplats är numera privatflygplan. DN har i en artikel kunnat berätta att några av Sveriges rikaste personer använder flygplatsen för skidresor i privatflyg till schweiziska Alperna.

Det statliga flygplatsbolaget Swedavia vill lägga ner flygplatsen, eftersom den inte har någon lönsamhet.

Regeringen har hittills svarat att den avser att bevara Bromma flygplats, minst mandatperioden ut.

Men det kan bli en ekonomisk smäll för andra flygresenärer.

Bromma flygplats ingår i Swedavias så kallade basutbud. Det innebär bland annat att driften av flygplatsen finansieras genom avgifter på andra flygplatser. Konsekvensen blir att en fortsatt drift av Bromma måste bäras ekonomiskt av andra flygresenärer.

Enligt Karin Wanngård, socialdemokratiskt finansborgarråd i Stockholm, är Bromma flygplats en förlustaffär även för skattebetalarna. Stockholms kommun förlorar hundratals miljoner kronor om året på att Bromma flygplats drivs vidare, menar Karin Wanngård.

Om flygplatsen ska hållas vid liv ända tills arrendeavtalet löper ut 2038 kan det kosta skattebetalare i Stockholm 1,3 miljarder kronor, uppger finansborgarrådet för Sveriges Radios P4 Stockholm.

DN har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) med frågor om varför regeringen vill driva Bromma vidare med förlust och om det är rimligt att andra flygresenärer och skattebetalare ska subventionera flygplatsen.

I ett skriftligt svar pekar infrastrukturministern på att Bromma flygplats spelar en viktig roll för kontrollen av luftrummet över Stockholm, för ambulans- och polisflyg och även för privatflyget.

Enligt Andreas Carlson planerar regeringen att tillsätta en utredning som ska undersöka vilka ställningstaganden som behöver göras kring flygplatsens framtid.

”Det handlar bland annat om vilken betydelse Bromma flygplats har för civilförsvaret, hur det statliga basutbudet av flygplatser bör se ut och vad som ska hända med befintlig kvarvarande verksamhet”, skriver Andreas Carlson.

Fakta.Ambulansflyg på Bromma flygplats

DN har begärt ut uppgifter från kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, där Sveriges samtliga 21 regioner är medlemmar.

Under 2024 använde Svenskt Ambulansflyg Bromma flygplats 186 gånger, att jämföra med 804 besök på Arlanda. Merparten av fallen var enligt Svenskt Ambulansflyg inte av brådskande natur.

Tidskritiska transporter från exempelvis olycksplatser till sjukhus görs av ambulansbilar och ambulanshelikoptrar.

När ambulansflyget kallas in handlar det i regel om att transportera patienter med stabiliserade tillstånd mellan olika sjukhus.

I Sverige finns 27 beredskapsflygplatser, som måste kunna öppna för samhällsviktigt flyg dygnet runt. Bromma flygplats är inte en av dem.

Även det privata flygservicebolaget Grafair äger ett ambulansflygplan som står i en hangar på Bromma, men har inte kunnat uppge någon siffra på hur ofta det används.

Källa: Svenskt Ambulansflyg och Grafair

Läs mer: Nästan bara privatflyg kvar på Bromma flygplats: ”Åker själv med mops”

Share.
Exit mobile version