Stockholms handelskammare följer utvecklingen kring stockholmarnas distansarbete noga och presenterade på torsdagen sin tredje undersökning i ämnet. Den visar att allt fler nu återvänder till sina kontor. Mot bakgrund av detta menar handelskammaren att SL borde skala upp trafikutbudet för att stå redo när fler behöver resa, man är också kritisk till de nedskärningar som SL har gjort med argumentet att distansarbetet bitit sig fast i Stockholmsområdet.
Men trafikregionrådet Anton Fendert (MP) säger att trafikförvaltningen inte har kunnat notera någon förändring i nivåerna för distansarbetet.
– Vi följer utvecklingen månad för månad och gör undersökningar sedan lång tid tillbaka. Vi ser att under hela 2023 och 2024 så har siffrorna legat stabilt. Om vi snabbt skulle få lika många resenärer som 2019 så skulle det så klart bli en utmaning. En gradvis ökning kommer vi däremot absolut att klara av, säger Anton Fendert som påpekar att resandet i Stockholms innerstad har minskat med 30 procent samtidigt som nedskärningarna i trafiken låg på 16 procent.
Samtidigt betonar han att regionen tvingades att genomföra kapningarna i utbudet på grund av en sargad ekonomi och att resandet har förändrats, framför allt i Stockholms innerstad.
Hur ser du på risken att resenärer som vill återvända till kontoren väljer bilen om kollektivtrafiken inte har full kapacitet?
– Det är klart att den risken finns, men enligt våra siffror så har resenärerna framför allt gått över till att promenera och cykla, utöver hemarbetandet som står för den stora förändringen. Att fler går och cyklar är såklart bra för både miljö och hälsa, det är övergången till bilen som vi vill undvika, säger Anton Fendert.
Sedan en tid tillbaka har många resenärer hört av sig till DN och berättat att det ofta är väldigt trångt i Stockholms kollektivtrafik – särskilt på bussarna. Man påpekar att det inte bara är plågsamt för resenärerna utan också potentiellt trafikfarligt eftersom det stör bussförarna i deras arbete.
Anton Fendert säger att trafikförvaltningen dagligen följer hur trängseln ser ut på busslinjerna.
– Det gör man för att säkerställa att det inte blir för trångt och uppstår situationer där människor inte kommer på bussen. Men vi ser att trängseln har ökat på vissa linjer.
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) menar att det är anmärkningsvärt att återhämtningen för Stockholms kollektivtrafik går så mycket långsammare än i de övriga nordiska huvudstäderna. Han lyfter också fram att Skånetrafiken och Västtrafik gör goda resultat medan SL:s ekonomi haltar betydligt.
Även Samuel Stephan (SD), ledamot i trafiknämnden, är kritisk.
– Den politik som Anton Fendert och styret för är skadlig för Stockholm. De går fram med nedskärningar i kollektivtrafiken samtidigt som de gör allt för att försämra och fördyra för bilen. Det är en ekvation som inte går ihop, säger han.