Reklamfilmen, som följer fyra amerikanska personer på resa i Bangkok, sprider en föråldrad och stereotyp bild av landet, enligt kritikerna.

Thailändska sociala medier-användare och influerare är bland annat missnöjda med hur företaget skildrar landets arkitektur, fordon, invånarnas kläder och det hotellrum huvudpersonerna i filmer bor i.

– Det här ser ut som Thailand för 70 år sedan. Det finns inga segment som visade moderniteten i mitt hem, säger David William, en amerikansk Tiktok-profil som sedan många år är baserad i Bangkok, till CNN.

Till följd av kritiken har Apple valt att plocka bort filmen från företagets Youtube-kanal. I ett uttalande bekräftar en talesperson för Apple att reklamen ”inte längre kommer att sändas”.

”Vår avsikt var att fira landets optimism och kultur, och vi ber om ursäkt för att vi inte fullt ut fångar Thailands liv i dag”, skriver företagets talesperson.

Samtidigt som filmen fått kritik från många thailändska sociala medier-användare och influerare har den thailändska regeringen ställt sig positiv till den.

Enligt ett uttalande från premiärminister Srettha Thavisins talesperson Chai Wacharonke är premiärministern av uppfattningen att filmen kan bidra till att ”locka människor över hela världen att besöka, arbeta och bo i Thailand, vilket gör Thailand till en nyckeldestination för människor globalt”.

Share.
Exit mobile version