Under två dagars konferens på måndagen och tisdagen utvärderas arbetet kring Eurovision 2024 i Malmö.
– Vi har släppt vårt resultat. I våra analyser och i efterarbetet har man sett att vi behöver reflektera kring vad som hände. Varför skrev media bara om säkerhet och rädsla och Israel/Palestina. Blev det för mycket? Vad gjorde det med Sverigebilden? säger Karin Karlsson, huvudprojektledare på Malmö stad.
Hon menar att dagarna inte ska ägnas åt att hitta punkter att kritisera, utan skapa ett gemensamt rum för reflektion.
– På något sätt fördjupa förståelsen och kunskapen. Att sätta Eurovision i Malmö i en större kontext, säger hon.
På måndagen möttes representanter från Malmö stad, näringsliv, föreningsliv, Sveriges Television och kommittén för Eurovision, polisen och forskare från Lunds och Malmös universitet.
Det talades om mediebilden, säkerhet och ekonomi.
Siffrorna duggar tätt från scenen när Karin Karlsson och Johan Hermansson, ordförande i exekutiva kommittén för ESC i Malmö, klickar fram resultat efter resultat på storbildsskärm. Eurovision ”har satt Malmö på kartan” och har engagerat en hel stad med 550 volontärer och över 300 lokala företag involverade på olika sätt. 71000 hotellnätter och runt 160 000 besökare, vilket har gett 445 miljoner kronor i turistekonomi.
De har dessutom hållit budgeten som var på 30 miljoner, beslutade projektmedel som redan är förverkade.
– Säkerheten var en öppen post, där landade vi på 12,8 miljoner kronor, jag måste säga att det är väldigt lite, säger Karin Karlsson.
Det har varit turbulent.
Efter att det i juli 2023 stod klart att Malmö skulle stå värd följde utmanande och avgörande händelser för planeringen av evenemanget. I augusti höjdes terrorhotsnivån i Sverige. Senare på hösten genomförde Hamas terrorattacken i Israel den 7 oktobet som följdes av massiva israeliska militära attacker i Gaza.
Väskförbud infördes vid stora evenemang, inflationen steg, deadlines flyttades fram på grund av säkerhetsläget och kritiken mot Israels deltagande ledde till intensiva påtryckningar, koranbränningar och att samarbetspartners hoppade av. Så fortsatte det ända fram tills tävlingen var över.
– Ändå lyckades vi genomföra ett så stort evenemang, säger Karin Karlsson.
Trots att det inte riktigt blev som hon trodde. När Karin Karlsson fick jobbet, visste hon att det skulle bli mycket, men inte att det skulle bli så svårt.
– Jag tänkte mest på folkfesten och alla underbara fans som skulle komma hit. Nu blev det något annat med. Men jag tycker kanske att den blev ännu viktigare än tidigare, jag tycker att vi genom Eurovision fick ett evenemang som stärkte yttrandefriheten och demokratin.
Men ni har fått lite kritik från en del besökare som rest hit?
– Ja, det var många som inte tyckte att ”vajben” i Malmö var så trevlig. Att Malmöborna inte var så välkomnande. Men det finns en viss logik i det. Malmö såg inte ut så som Malmö brukar göra, säger hon och fortsätter:
– Staden var belamrad med väldigt mycket säkerhet och så tror jag att en del blev lite skrämda av demonstrationerna, man var osäker på var det skulle ta vägen. Men från vår sida kände vi att det här är demokrati på riktigt. I vår stad kan man göra plats för både rätten till yttrandefrihet och ha en stor fest samtidigt.