Ett tunt lager raps- och havreolja i stället för plast. Så kommer skyddet på gurkan att se ut i ett antal mataffärer i höst.
Det är bolaget Saveggy som tillsammans med Lunds universitet har utvecklat skyddet.
– Det är ett extremt tunt skikt, mindre än 0,3 gram olja per gurka, säger bolagets grundare Arash Fayyazi.
Precis som andra grönsaker ska gurkan sköljas efter att den köpts hem. Vill man tvätta bort det växtbaserade skyddet får man ta till varmt vatten och skrubba lite, men skyddet är fullt ätbart och glutenfritt.
Idén att spreja eller doppa frukt och grönt i någon lösning som ger bättre hållbarhet är inte ny. Utmaningen har varit att hitta en lösning som är så enkel som möjligt. Saveggy berättar att ett amerikanskt företag som är föregångare på marknaden fick kundrespons om att skyddet hade en så lång ingredienslista, full med e-nummer.
– Vi ville göra skyddet livsmedelsbaserat, med så få ingredienser som möjligt, säger Arash Fayyazi.
Skyddet testades i mindre skala på en Lidl-butik i Malmö i fjol, och projektet har också fått en del av sin första finansiering av Lidl. Under oktober ska gurkorna säljas i Ica-butiker i södra och västra Sverige.
Därefter kan andra frukter och grönsaker, så som paprika och aubergine, stå på tur att testas, enligt Saveggy.
Hos Lidl som testade gurkorna förra året säger hållbarhetschef Anneli Bylund att responsen från kunderna var positiv.
– De ställde en del frågor om vad skyddet är gjort av och om det verkligen kan ätas, så därför var det viktigt att ha tydlig information om skyddet i butiken.
Frågan är vad det slutliga priset på det växtbaserade skyddet blir, jämfört med det billigare plastskyddet.
– Nu följer vi hur det går med uppskalningen. Det var roligt att testa det nya skyddet, men nu behöver det bli lönsamt, säger Anneli Bylund.




