Det är tidigt 90-tal på Malmö opera. Ensemblen klädd i axelvadderade trenchcoats. Ett plötsligt gitarriff ljuder genom salongen och powerballaden ”It must have been love” övergår i den rivigare ”Dressed for success”.
Fredagen den 6 september är det världspremiär för jukeboxmusikalen ”Joyride” – ett triangeldrama baserat på popduon Roxettes musik och romanen ”Got you back” av den brittiska författaren Jane Fallon.
Dagarna före premiären är det fullt pådrag i operahuset. Allt måste klaffa innan genrepen med publik drar i gång. Musik, teknik, ljud, ljus och repliker. I en av de främre stolsraderna sitter självaste Per Gessle med fru.
När han tidigare blivit uppvaktad med förfrågningar om att göra musikal av Roxettes låtar har det blivit nobben.
– Jag är ingen jättemusikalvän. Men när Malmö opera hörde av sig var det ett bra manus med feelgoodkänsla som passar vår musik, sa hitmakaren när satsningen lanserades i höstas.
Nu sitter han i salongen och övervakar finslipandet.
På scenen har det dukats för romantisk middag på en italiensk sylta dekorerad med ballonghjärtan. Men mötet mellan Londonstylisten Stephanie, spelad av Jessica Marberger, och den yngre kvinnan Katie, spelad av Marsha Songcome, är ingen översvallande kärleksdejt. Nej, de har just upptäckt att de har ett förhållande med samme man.
Joe, spelad av Alexander Lycke, har visat sig leva dubbelliv på två orter. Hustru och tonårsdotter i storstaden, flickvän på landsorten där han jobbar som veterinär.
Medan Joe snärjer in sig i allt vidlyftigare lögner gör de två bedragna kvinnorna en pakt: de ska lära honom en läxa. ”Crash! Boom! Bang”. Det finns en Roxettelåt – eller fler – till varje scen.
– Gud vad många hits det är! Alla får inte ens plats i den här föreställningen, vi har bara med en liten bråkdel, säger Marsha Songcome under en paus i repetitionerna.
Hon är själv något för ung för att minnas Roxettes glansdagar.
Det är inte Alexander Lycke. För honom har ”Joyride” blivit en resa tillbaka till uppväxten.
– Det gick ju inte att undgå dem om man växte upp på 90-talet. Då var det annan musik som gällde för min del, men hitsen – och de var ju rätt många – kunde jag.
Varken Alexander Lycke eller de andra huvudrollsinnehavarna är några nykomlingar i branschen. Lycke har tidigare medverkat i musikaler som ”Jesus Christ Superstar” och ”Les misérables”. Marsha Songcome har synts på stora musikalscener i både London och Sverige – när ”Moulin Rouge” sattes upp på Chinateatern häromåret hade hon huvudrollen.
Jessica Marberger har bland annat medverkat i Abbamusikalen ”Mamma mia” och har en bakgrund som körsångerska. Hon växte dessutom upp i västkustorten Grebbestad till soundtracket av Roxette.
– För mig har de alltid funnits med, Roxette spelades överallt – på radion, av coverbanden på krogarna. Speciellt Marie Fredriksson vars fantastiska kraft och själ finns med i alla låtar har betytt väldigt mycket för mig.
Sångerskan Marie Fredriksson avled i sviterna av en hjärntumör 2019. Tillsammans med låtskrivaren Per Gessle utgjorde hon popduon Roxette som bildades 1986. Duon är en av Sveriges främsta popexporter genom tiderna.
Den internationella populariteten tycks hålla i sig. Publik från över 30 länder har köpt biljetter när den nyskrivna musikalen nu sätts upp på Malmö opera.
När de 35 000 första biljetterna släpptes i slutet av förra året sålde de slut på rekordtid. Genast beslutades att föreställningen skulle förlängas till våren 2025 – och Per Gessle har inte gjort någon hemlighet av ambitionen att framöver lansera musikalen internationellt.
Den Londonbaserade regissören Guy Unsworth, som har varit inkopplad i produktionen sedan i våras, fick upp ögonen för Roxette först för några år sedan.
– Vi var några som av en ren tillfällighet började prata om huruvida Roxettes musikkatalog skulle passa i en musikal. När jag lyssnade kände jag att det verkligen skulle fungera.
Vad är det med Roxettes låtar som funkar så bra i musikalform?
– Du har det bästa av två världar. De roliga, lättsamma, feelgoodlåtarna. Och så har du de hjärtskärande powerballaderna. Det är vad jag älskar med teater, att den kan få dig att både skratta och gråta.
Tillsammans med scenografen David Woodhead har Guy Unsworth byggt upp en färgsprakande scen inspirerad av Roxettes musikvideor och 90-talets mode, bland annat genom videoprojektioner.
Unsworth lyfter det ovanliga i att det skapas en helt ny musikal i den här storleken – på en förhållandevis liten scen, jämfört med till exempel de stora scenerna i London och New York.
– Det är väldigt spännande att få vara med om. Det hade så klart varit mycket enklare med en redan existerande föreställning, men inte lika kul.
Även skådespelarna beskriver arbetet med musikalen som speciellt – en ”engångshändelse i karriären”.
– Det här lär inte vara sista produktionen vi ser av ”Joyride”. Men vi är först. Och att den är nyskriven är faktiskt en jättestor grej i hela det här arbetet. Det är fantastiskt för oss att ha fått vara med och skapa något helt nytt, säger Alexander Lycke.
Utanför Malmö opera steker sensommarsolen. Kanske är det en av sommarens sista dagar. Men huvudrollsinnehavarna i övre foajén har inte tid att njuta. Nervositeten finns där, liksom förväntningarna på hur föreställningen ska tas emot.
– Jag hoppas att publiken kommer härifrån med en härlig känsla, att de är uppfyllda av mycket värme och kärlek där de har varit med om människors livsöden, säger Marsha Songcome.
Utifrån sett, menar skådespelarna, är storyn ”väldigt dramatisk”. En otrohetsaffär, men också en mänsklig historia om hur de två kvinnorna hanterar den.
– Jag tror verkligen att publiken kommer att kunna relatera och känna igen sig. Man har blivit drabbad, men i slutändan så är det en förhoppning om positivitet och att man kan förenas, säger Alexander Lycke.
Jessica Marberger tycker att kostymerna skapade av Malmöbaserade kostymdesignern Torbjörn Bergström, är värda en musikalbiljett i sig.
– Han har gått loss i 90-talets fashion med över 300 kostymer inspirerade av Roxettes ikoniska musikvideor. De är helt enormt fantastiska, säger hon.
Några favoritlåtar vill ingen av dem avslöja, inte heller scener.
– Alla har en relation till Roxettes musik. Jag tror att fansen kommer att köpa det här – och inte bara de, utan alla musikalfans. Det blir en jävla käftsmäll vad det gäller musik, sång och orkester, säger Alexander Lycke.
Fakta.”Joyride the musical”
Den 6 september har ”Joyride the musical” världspremiär på Malmö opera.
Handlingen baseras på den brittiska författaren Jane Fallons roman ”Got you back” och popbandet Roxettes låtar skrivna av Per Gessle.
I huvudrollerna syns Jessica Marberger, Marsha Songcome och Alexander Lycke.
Regissör är Guy Unsworth, musikalisk ledare Joakim Hallin. Låtarna framförs på engelska, men dialogen är på svenska, skriven av dramatikern Klas Abrahamsson.