Bilhandelns begagnat-försäljning har ökat med 9 procent det senaste året och 20 procent på två år, enligt Waykes statistik.
Begagnade bilar började få ett uppsving under pandemin, delvis i takt med att det blev brist på komponenter till nybilstillverkning. Nu är det den sämre ekonomin som gör att fler letar begagnat till lägre priser, enligt Waykes vd.
– Räntorna är höga och folk tittar på sin månadsbudget och vill inte lägga mer än en viss summa och letar bil därefter. Därför är prisklassen 150 000–200 000 kronor väldigt het, säger Martin Fransson.
Fakta.Begagnade bilarna som håller värdet bäst
Lista med bilarna som har bäst andrahandsvärde i förhållande till nypris, enligt bilhandelsplatsen Wayke som undersökt vilka bilar som behåller värdet bäst, procentuellt sett, per rullad mil:
1. Fiat 500, 1.2, Bensin
2. Subaru Forester, 2.0 Bensin
3. Honda Civic 1.0, Bensin
4. Volvo V40 Cross Country T3, Bensin
5. Toyota C-HR 1.2, Bensin
6. Mercedes-Benz A 180 d, Diesel
7. Seat Leon ST 1.5 TSI Bensin
8. Volkswagen Golf 1.0, Bensin
9. Seat Leon ST 1.5 TSI, Bensin
10. Skoda Octavia, 1.0, Bensin
Källa: Wayke
Det är billigare bensinbilar som är mest intressanta för köparna, enligt handelsplatsen. Bland annat beror detta på att det blivit billigare att tanka, enligt vd:n. Han konstaterar också att det är varianter för lägre pris inom respektive kategori – familjebil, småbil eller suv – som är mest eftertraktade.
När man tittar på antal dagar som en annons ligger ute innan en bil har hittat en köpare säljs bensinbilar på cirka 21 dagar medan det tar 30 dagar för en elbil att hitta en ny ägare. Priset spelar ännu större roll, ju dyrare bil desto längre tid ligger annonsen uppe, förenklat sett.
Det tar till exempel elva annonsdagar att sälja bilar som kostar under 50 000 kronor och 37 dagar innan en bil för 600 000 hittar en ny ägare. Allra mest populära är bilar i spannet 150 000–200 000 kronor, enligt handelsplatsen.
Martin Fransson tror att trenden håller i sig men att den kan vända om det händer saker på nybilsfronten.
– Ibland rör det sig rätt drastiskt på marknaden. Om det skulle komma i gång med kraftiga erbjudanden på nya bilar kanske begagnat får sig en smäll.
Dyrare begagnade elbilar och laddhybrider går snarare på export, enligt Wayke. Däremot tror Martin Fransson att intresset för elbilar kommer i gång igen.
– Intresset för laddhybrider till exempel har aldrig försvunnit – men det är en prisfråga, det handlar framför allt om att bilarna måste ner i pris. Samma för elbilar, där är räckvidden inte längre en grej eftersom infrastrukturen är så pass utbyggd och dessutom kan man ha laddning hemma.
Fakta.Checklista för begagnatköpet
● Läs alltid igenom avtalet och varudeklarationen (som beskriver skicket på bilen) innan du skriver under köpet. Se till att både du och bilhandlaren skriver under ett exemplar av varudeklarationen om du bestämmer dig för att köpa bilen.
● Provkör och undersök bilens skick så långt det går samt gå igenom servicebok och övrig dokumentation.
● Köper du av en bilhandlare ansluten till Motorbranschens riksförbund, MRF, medföljer det en garanti som är olika lång, exempelvis: 3 månader (högst 500 mil) om bilen har gått högst 10 000 mil och är högst 72 månader gammal när du köper den. 6 månader (högst 1 000 mil) om bilen har gått högst 5 000 mil och är högst 36 månader gammal när du köper den. MRF-anslutna bilhandlare har dessutom åtagit sig att följa ARN:s beslut.
● Som konsument har du möjlighet att klaga på fel som uppstår inom tre år, under förutsättning att felet fanns redan vid köpet. De första två åren antas felet vara ursprungligt och det är upp till säljaren att motbevisa om så önskas. Det tredje året är det köparen som måste bevisa att felet fanns där från början. Tänk på att klaga inom två månader efter att du upptäckte felet. Det är bra att göra klagomål och få svar skriftligen, via mejl exempelvis.
Du kan vända dig till en lokal konsumentvägledning för att få råd om det uppstår en situation där något blivit fel.
Källor: Konsumentverket/Motorbranschens riksförbund (MRF)/M Sverige
Läs mer:
Bildelning spås ljus framtid trots Volvos reträtt
Storsäljare med lång räckvidd håller måttet