Utställning

”Make out, make through”

Erik Thörnqvist

Konsthallen, Kulturens hus, Luleå. Visas t o m 2/2

I ”Think of a chair” bjuder Erik Thörnqvist in vänner och publik; rita en stol på ett A4-papper och sätt upp det på väggen! Här tycks de flesta sittmöbler bli rätt vanliga, i rejäl kontrast till konstnärens egen mer våghalsiga och roliga djupdykning i begreppet stol.

Den stora skulpturen ”Natural Born Sitter II” med sina människofötter är så abstraherad från sin inspirationskälla, Mies van der Rohes skapelse MR 20, att den verkligen inte går att sitta på. Min association går osökt till Nasse som också brottas med stolens idé i bilderboken ”Nasse hittar en stol”. Jämförelsen kan verka slarvig, men ända sedan Thörnqvist var mycket ung har det funnits något både humoristiskt och generöst mänskligt i hans konst.

Nämnda verk visas just nu i ”Make out, make through” på Konsthallen i Luleå, en utställning som ställer frågor om den queera erfarenheten, men också till staden. Det är spännande och lite prövande, med möjlighet till fördjupning.

Ett av rummen är en hommage till journalisten Sophie Gunnarsson, som med klubben ”Make Out” skapade ett tryggt rum för den med queer identitet i det Luleå där konstnären växte upp. Verket ”Make out posters 2006-2016” utgörs av klubbens kaxiga affischer som har placerats i en lång rad runt hela rummet.

I den största hallen finns allvaret. Berörande ”Finook”, en liten relief av ett fänkålsstånd, ska påminna om röken som dolde doften av kroppar som brändes på bål i senmedeltidens Europa. Titeln är också ett italienskt skällsord för homosexuell – och med verket ställs frågan om ordet kan återtas av den queera gemenskapen.

I ”Other dead giveaways” reser sig höga gröna podier. De är bärare av föremål som använts av queera för att känna igen varandra i en otrygg omvärld. Ett podium är tomt, och erbjuder plats för en ännu oavkodad artefakt.

Utställningens enskilt mest intressanta verk är ”Pose I, II, III”. Det består av tre manshöga sepiabruna skärmar och utgår från Wilhelm Von Gloedens 1880-talsfoton av nakna unga män. Motivens vackra kroppar, som vi inte kan se då de är utskurna, liksom de sköna poserna vi enbart anar konturerna av, undersöker vad som är okej att åtrå. Absolut aktuellt i en tid full av poser och manipulerade kroppar, men där människan bakom, precis som här, samtidigt blir skugglik.

I utställningen är dock helheten viktigare än enskild verkshöjd. Men det är tilliten, att Thörnqvist utan rädsla delar kunskap om ett queert liv, som gör ”Make out, make through” engagerande på riktigt.

Läs mer om konst på dn.se

Share.
Exit mobile version