Det var när Eric Cohen-Peckham gifte sig som han ramlade in i damfotbollens värld. Han kom till en familj full av fanatics.

För tre säsonger sedan lanserades sedan Angel City FC, det nya damfotbollslaget i Los Angeles, och Cohen-Peckham blev en regelbunden figur på läktaren. På resande fot började han också se fotboll på olika platser runt om i Europa.

Bit för bit utkristalliserade sig det han nu så ofta återkommer till: Tillväxt – och potential.

Eric Cohen-Peckham är numera grundare och vd för Women’s Football Group, som är på väg in i svensk damfotboll. Det handlar om hundratals miljoner kronor och ett avtal som ska sträcka sig till och med säsongen 2049.

– Sverige har en sådan tydlig möjlighet, säger han.

– Talangerna finns där, men också kulturen. Även om det stora publiklyftet som kommit i några andra länder inte skett i Sverige än tror vi att det kan hända väldigt snabbt, om det görs på rätt sätt.

Bakgrund.Rättigheterna

• Svensk fotboll styrs föreningsdemokratiskt.

• Förbundet äger tv-rättigheterna och de kommersiella rättigheterna till de högsta serierna. Men sedan 2013 överlåter förbundet dem till Svensk elitfotboll (Sef) på herrsidan och Elitfotboll dam (EFD) på damsidan.

• Sef är intresseorganisationen för klubbarna i allsvenskan och superettan, EFD för klubbarna i damallsvenskan och elitettan.

• I affären som nu diskuteras skulle det vara privata investerare som tillsammans med EFD ägde ett bolag som skulle förvalta och kommersialisera rättigheterna till damallsvenskan och elitettan, med EFD som majoritetsägare.

Att amerikanska investerare är intresserade av svensk damfotboll var Aftonbladet först att berätta i september i fjol. I andra länder slussas allt mer pengar in, och det finns en rädsla för att Sverige hamnar efter.

– Jag brukar ställa frågan: Vad är alternativet för oss att göra där vi befinner oss? Om vi ska hänga med nu? har Anders Billström, ordförande för ligaföreningen Elitfotboll dam (EFD), för BK Häcken, och ledamot i förbundsstyrelsen, tidigare sagt till DN.

När han får chansen att berätta om sina visioner blir Eric Cohen-Peckhams resonemang långa och fylliga. Det handlar i grund och botten om att få publik till matcherna, säger han, men det handlar på vägen dit om marknadsföring, sponsorer, sociala medier, storytelling – sådant som kan sammanfattas i begreppet kommersiella aktiviteter eller det ännu enklare att skapa innehåll.

I utbyte: En del av – den potentiella – vinsten.

– Vi är inte typerna som skriver en check och sedan dyker upp på styrelsemötena lite då och då, säger han.

Planerna som offentliggjorts på den nystartade hemsidan är omfattande. Det handlar bland annat om att anställa personer som ska jobba med ovanstående saker i samtliga 28 elitklubbar på damsidan – och i sinom tid också att marknadsföra damallsvenskan internationellt.

Cohen-Peckham pratar gärna om sin bild av potentialen i svensk damfotboll, och den potentiellt nya publiken. Resonemangen är inte helt olika de som tidigare förts av representanter för den svenska damhockeyligan.

– Den mest populära sporten i världen visar sig ha det här helt andra stora utrymmet för tillväxt, som Cohen-Peckham själv uttrycker det.

Visionerna är stora, men vad är haken? Finns en sådan?

Ett 25-årigt avtal, till skillnad från en tidigare vedertagen tvåårsbasis, innebär på ett sätt att svensk fotboll överlåter den föreningsdemokratiska kontrollen över lång tid. Det ska i sammanhanget då föras till protokollet att svensk fotboll på många sätt inte riktigt är som all annan i dag ofta hyperkommersiell fotboll. Här finns en tradition av 51-procentsregel, som innebär att en klubb inte kan vara majoritetsägd av någon annan än medlemmarna, och ett i Europa närmast unikt VAR-motstånd.

– Jag tycker att 51-procentsregeln är en positiv grej, säger Eric Cohen-Peckham.

– I slutet av dagen är supportrar vägen till ökade intäkter och hållbar tillväxt. Andra klubbar kanske har en majoritetsägare som är villig att stoppa in pengar och hoppa över ett par steg. Men jag tror att man måste göra jobbet för att få till en stor, engagerad supporterskara, och det är där Sverige har den stora möjligheten.

– Så jag tror inte att den (51-procentsregeln) är en barriär för tillväxt, jag tror inte att den är en barriär för att bygga en stor publik.

En annan fråga för damfotbollen i Sverige är åt vilket håll den ska gå, bland annat illustrerad av den förre landslagsmålvakten Hedvig Lindahl och Djurgården för ett par år sedan. Herrfotbollens supporterkultur – eller kanske något annat?

Look. Supportrar är enligt mig fotbollens kärna, speciellt i Sverige. Supportrarna är klubben – bokstavligen, säger Eric-Cohen Peckham.

Ett nytt, långt resonemang följer.

– Som jag sagt tidigare, damfotbollen lockar en ny typ av demografi, och det är fantastiskt. Men det handlar inte om två separata grupper, right?

– I slutändan bygger du en supportergruppering, ett supportersammanhang, men inom den gruppen kommer det så klart att finnas olika subkulturer. Familjer med småbarn kommer att ha en annan upplevelse än folk i tjugoårsåldern. Men en bra fotbollsupplevelse bör ge utrymme för att olika typer på samma gång kan vara nöjda.

Fotbollsrörelsen gav sitt ja till det föreslagna upplägget på förbundets representantskapsmöte i fjol, på onsdagen har det blivit dags för elitklubbarna. Vid grönt ljus därifrån återstår detsamma från förbundsstyrelsen. Sedan måste alla detaljer kring avtalet sättas.

– Om det blir grönt ljus från klubbarna är vår förhoppning att kunna vara i gång med detta under våren, början på våren – någonstans där, säger Anders Billström.

– Då kommer vi inte att vila på hanen, då gäller det att köra vidare. Sedan ska man ha respekt för att det ska behandlas av förbundsstyrelsen. Det görs ju inte på en vecka.

Läs mer:

Fotbollen kan ge amerikanska investerare makt över damallsvenskan – i 25 år

Multiklubbägaren är damfotbollens nya maktspelare: ”Ska vara business – inte välgörenhet”

Kan en game show och Tiktok hjälpa svensk damhockey framåt?

Share.
Exit mobile version