Bianca Ingrosso är en av Sveriges största influerare med miljontals följare i sociala medier. Hon står även bakom flera bolag där det största och mest kända är skönhetsbolaget Caia.

En del av affärsmodellen går ut på att göra reklam för produkterna i de egna sociala medierna – men då krävs det att innehållet utformas så att det framgår att det är reklam.

Konsumentverket har tidigare noterat brister i just detta och hotat Bianca Ingrosso med vite, böter, om överträdelserna fortsätter.

Nu rapporterar Nyhetsbyrån Siren att Konsumentverket tagit emot 88 anmälningar om bristande reklamidentifiering mot Bianca Ingrosso på en vecka. Anmälningarna rör både de egna bolagen, som att hon bär sina smycken utan märkning, och andras varumärken.

Hans Lundin är pressansvarig på Konsumentverket.

– Det enda vi kan säga är att det är ovanligt att vi får in så många anmälningar, särskilt under så kort tid. Noterar att det bara i tisdags registrerades inte mindre än 50 anmälningar, skriver han i ett mail till DN.

Samtliga anmälningar handlar om bristande reklamidentifiering.

– Vi går igenom alla anmälningar som kommer in till Konsumentverket, men alla leder inte till någon åtgärd från vår sida.

Konsumentverkets jurist Maja Rogemyr pekade i höstas ut dold reklam i sociala medier som ett av de största problemen myndigheten identifierar, såväl i Sverige som inom EU.

Samtidigt kan gränserna i sociala medier ibland vara snåriga.

– Det blir alltid en bedömning i det enskilda fallet och gränsdragning mot yttrandefrihet och att man har rätt att tipsa om produkter man personligen tycker om, sa Maja Rogemyr.

Imperiet Wahlgren-Ingrosso täljer guld och enbart skönhetsbolaget Caia, där Bianca Ingrosso är delägare, omsatte över 400 miljoner kronor under 2022 samtidigt som intäkterna i hennes privata bolag landade på runt 30 miljoner kronor.

DN har sökt Bianca Ingrosso.

Share.
Exit mobile version