Bedragare hittar ständigt nya metoder för att lura intet anandes människor på pengar. Kring årsskiftet uppdagades ett tillvägagångssätt av det mer originella slaget. Då visade det sig att bluffmakare börjat uppge sig jobba för bibliotek, vilket lokaltidningen Mitt i var först med att rapportera.

Via både mejl och telefon har lurendrejare kontaktat ett flertal personer och bett dessa att på olika vis tillgängliggöra sina bankkonton.

På Facebook har biblioteket i Sundbyberg gått ut med en varning för fenomenet och man påpekar att biblioteket aldrig ber låntagare att använda bank-id. Järfälla bibliotek har postat en liknande varning.

– Det är mellan 15 och 20 personer som har hört av sig till oss. De har kontaktats via antingen mejl eller telefon och man har sagt att låntagarnas pinkod behöver bytas ut, säger Henrika Åström, bibliotekschef i Sundbyberg, till DN.

Hon påpekar att lurendrejarna använt sig av namnet Axiell i sina mejladresser, det vill säga det företag som sköter bibliotekets låneregister.

– Det är ganska raffinerat. Man verkar veta en del om hur ett bibliotek funkar. De som har blivit uppringda har också fått höra att de reserverat böcker som inte kan levereras och att de nu ska få sin reservationsavgift återbetalad, och för detta behöver man bankuppgifter, säger Henrika Åström.

Johan Halling, brottsförebyggande samordnare vid polisen, säger att biblioteksbedrägerierna är ett helt nytt fenomen. Hittills har man fått in polisanmälningar från fem privatpersoner i polisregion Stockholm. Några av dessa har blivit lurade på pengar.

– Det handlar både om försök och fullbordade bedrägerier. Alla målsägare är över 80 år gamla, säger Johan Halling.

I vissa fall rör det sig om mindre summor, men en person har förlorat drygt 500 000 kronor.

Henrika Åström påpekar att bedragarna verkar ha riktat in sig på äldre kvinnor.

– En kvinna i Järfälla som jag talade med hade blivit lurad och hon kände sig väldigt dum. Men hon kontaktade sin bank som hjälpte henne. Både vi och biblioteket i Järfälla har polisanmält detta, säger Henrika Åström som är arg och ledsen över bedrägerierna.

Hon understryker att ett av bibliotekets uppdrag är att nå samhällets svaga grupper.

– Det är just dessa som man nu väldigt tydligt har riktat in sig på. Nu måste vi jobba med att återupprätta förtroendet hos de äldre, vilket säkert kommer att ta ett tag. Vi har en tjänst som heter ”Boken kommer” där vi kommer hem till äldre. Nu har vi kontaktat alla dessa låntagare och försökt förklara att de aldrig ska lämna ut några uppgifter. Vi kommer också att vara väldigt noga med att legitimera oss, säger Henrika Åström.

Polisens uppmaning är att våga vara otrevlig.

– Lita inte på personer som ringer, även om de verkar ha trovärdig information om dig. Inga seriösa företag eller myndigheter ber dig signera något med bank-id. Det är ett tecken på att du pratar med en bedragare. Lägg på luren. Du behöver inte vara trevlig, säger Johan Halling.

Share.
Exit mobile version