Som stora metallkuber staplas de på varandra inne på skroten i Luleå, de uttjänta fordonen som rullat tusentals mil på svenska vägar och nu ska ersättas av nyare varianter – men sällan laddbara bilar här i den nordligaste delen av landet.

I Norrbotten är det framför allt bensin- och dieselmotorer som gäller, förklarar Leif Lundstig, ägare av Fyrkantens bildemontering i Luleå. Han jobbar i ett av landets mest vidsträckta län, där bara två av hundra kör elbil privat.

Här har bara en handfull personer utnyttjat den nya skrotningspremien, som trädde i kraft i augusti och innebär att den som byter ut sin gamla fossilbil mot en elbil kan få 10 000 kronor.

– En jävulsk rusning efter den här skrotningspremien, börjar Leif Lundstig innan han tar en konstpaus.

– …har vi inte haft.

Utsläppen från transporter i Sverige har ökat efter att klimatbonusen avskaffades och reduktionsplikten sänktes kraftigt. Samtidigt haltar elbilsförsäljningen.

För att skynda på elektrifieringen inom transportsektorn satsar regeringen en halv miljard kronor på skrotningspremien, som 50 000 svenskar har möjlighet att ta del av från augusti 2024 och ett år framåt.

Men efter att nästan en fjärdedel av tiden passerat har bara 138 personer beviljats premien, visar siffror som 2030-sekretariatet fått från Boverket.

Boverket bedömer att 520 premier kommer att ha betalats ut när satsningen avslutas nästa sommar om nuvarande takt håller i sig. Anslaget på 500 miljoner skulle då ha utnyttjats till drygt en procent.

Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Mobility Sweden, är inte överraskad.

– Utifrån hur stödet är utformat nu så kommer det inte att fungera. Det kommer inte att bli framgångsrikt.

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) har på grund av tidsbrist inte kunnat medverka i någon intervju. Innan premien skulle införas för några månader sedan uttryckte hon att omställningen av fordonsflottan ”är helt central för att Sverige ska lyckas nå hela vägen ner till nettonollutsläpp senast år 2045”, enligt ett pressmeddelande från regeringen.

– Stödet innebär att vi snabbare kan fasa ut fossildrivna fordon och möjliggöra för fler att byta till eldrivet i stället, sade hon.

Fakta.138 har beviljats skrotningspremien

Totalt: 70 ansökningar under månaden, 209 sedan premien infördes

Beviljade: 47 under månaden, 138 sedan premien infördes

Avslag: 6 under månaden, 29 sedan premien infördes

Ej beslut: 17 under månaden, 41 sedan premien infördes

Källa: 2030-sekretariatet

Mattias Bergman tycker att grundtanken är rätt när det gäller att få bort de äldsta fordonen som är sämst för trafiksäkerheten och klimatet, samtidigt som man gynnar elektrifieringen.

Men 10 000 kronor räcker inte.

– Även om stödet även gäller begagnade bilar så är gapet för stort om du har kört en bil i 10 000-kronorsklassen och ska köpa en elbil för minst 150 000 kronor.

Hur skulle premien ha utformats i stället?

– En premie på omkring 25 000 till 28 000 hade fungerat bättre. Då hade det varit betydligt lättare att hitta en matchning av de som har en skrotbil och samtidigt vill köpa eller leasa en elbil.

Vad tycker du om utfallet så här långt?

– Olyckligt, för det är viktigt att insatser är effektiva och skapar förtroende för regeringens klimatpolitik. På papperet är insatsen bra, men vi som jobbar i branschen vet att det inte fungerar.

När det gäller privatpersoner är det fortsatt de som inte är så räntekänsliga eller beroende av direkta ekonomiska stöd som köper elbilar, menar han.

– Därför behövs betydligt mer hjälp för att ta klivet till elektrifieringen inom privatmarknaden.

Fakta.Stödet gäller både nya och begagnade bilar

Privatpersoner som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor kan få en tillfällig skrotningspremie på 10 000 kronor om de samtidigt köper eller leasar en ny eller begagnad elbil.

Skrotningen av den gamla bilen och införskaffandet av den nya bilen ska ske under perioden 20 augusti 2024 till 19 augusti 2025.

Skrotbilen ska bland annat ha förbränningsmotor, vara klassificerad i utsläppsklass Euro 4 eller motsvarande äldre utsläppsklass, och ha godkänts vid kontrollbesiktning efter den 6 juli 2022.

Källa: Boverket

Av de 138 personer som beviljats skrotningspremien bor majoriteten i storstadsregionerna – som redan har flest elbilar.

Leif Lundstig på bildemonteringen och verkstaden i Luleå tar emot 10-15 skrotbilar per dag. Men under hösten har han bara haft en kund som skrotat sin bil för att köpa en elbil och därmed kunnat åtnjuta premien på 10 000 kronor.

– Många norrbottningar har inte råd att köpa en bil för flera hundra tusen, eller ibland uppemot en miljon.

Han upplever snarare att folk reparerar sina bilar mer än tidigare, ibland till en högre kostnad än vad fordonen är värda.

– De vet vad de har, men inte vad de får om de skulle byta till en elbil.

Dessutom är han kluven när det gäller kravet på att bilarna som skrotas måste vara besiktade för att man ska kunna ta del av premien.

– Är det inte bättre att få bort skrotbilar som bara står runtom i Sverige än att plocka fullt fungerande bilar som redan är i trafik?

Share.
Exit mobile version