År 2024 blev sista produktionsår för många bilar. En del modeller försvinner helt, någon får ett nytt namn eller ersätts av en ny variant med nytt namn och någon läggs på is på obestämd tid.

Här är sju bilar som nått vägs ände för gott eller åtminstone för tillfället:

Chevrolet Camaro

Den sjätte generationen av Chevrolet Camaro avslutades i och med modellåret 2024. Detta efter en lång historia med 1967 som första modellår. Dock är Camaro tänkt att komma igen på något sätt i framtiden, enligt tillverkaren. Även om det är oklart hur och när i dagsläget.

– Även om vi inte presenterar efterträdaren direkt så var så säkra, det här är inte slutet för Camaro, sade vd Scott Bell i en kommentar i samband med att nyheten presenterades.

Volvo S60

Sedanen Volvo S60 tillverkas inte längre i USA och ska inte längre säljas där eller i Sverige, efter 24 år. Modellen kommer däremot att fortsatt produceras i Kina för vissa marknader.

Första generationen Volvo S60 lanserades år 2000, den andra kom 2010 och den nuvarande, tredje, 2018.

Audi A4

Audi A4 är en riktig klassiker som funnits i 30 år. Den kom 1994 och ersatte då den tidigare modellen Audi 80. För den som har svårt att hålla tårarna tillbaka kommer det dock samtidigt glada nyheter: A4:an kommer faktiskt att leva vidare fast nu under namnet A5.

Det är nämligen så att Audi strukturerar om namnen på sina modeller. Jämna siffror i modellnamnet betyder elbil och ojämna siffror innebär att det är en bil med förbränningsmotor. Vilket alltså betyder att A4 helt enkelt får ett ojämnt nummer i stället.

Jaguar F-Type

Den sista specialversionen, som tillverkades 2024 för att markera slutet för Jaguar F-Type, har lämnats över till Jaguar Daimler Heritage Trust och därmed har modellserien arkiverats. Biltillverkaren noterar att deras E-Type slutade produceras på nästan samma datum 50 år tidigare och att det då stod en ny era för dörren. Det är precis som nu, då Jaguar har slagit in på den elektriska banan och meddelat att de 2025 planerar att släppa en fyradörrars elektrisk GT-modell som ”inte ska ses som en kopia på något tidigare”, skriver Jaguar.

Bugatti Chiron

Bugatti Chiron tog farväl med en sista jubileumsmodell i 500 exemplar, kallad L’Ultime. Chiron-familjen introducerades år 2016 och Bugatti menar att denna jubileumsmodell är slutet på en era och att man nu blickar framåt mot ett nytt kapitel. Detta nya kapitel är den nya modellen kallad Tourbillon. En V16 och tre elmotorer ska ge tillräckligt med kraft för att kunna göra 0–100 på 2 sekunder.

Lamborghini Huracán

Lamborghini presenterade Huracán på bilmässan i Genève 2014 och V10-motorn anses av tillverkaren ha bidragit starkt till framgången för serien. Men allt har ett slut och serien avrundades med en version som byggdes i tio exemplar: Lamborghini Huracán STJ.

Framöver kommer Huracán att ersättas av en ny hybrid-supersportbil med namnet Temerario.

– Varje ny Lamborghini måste överträffa sin företrädare prestandamässigt samtidigt som den är mer hållbar när det gäller utsläpp. Med Temerario är vi inne på ett viktigt kapitel i vår elektrifieringsstrategi, säger vd Stephan Winkelmann i en kommentar.

Fisker Ocean

Under 2024 gick amerikanska Fisker i konkurs och det rapporterades att försäkringsbolag slutade försäkra bilar av märket och att det var svårt att få tag på reservdelar. En del svenskar valde ändå att köpa bilar från 2024 från företaget men deras modell Ocean, som har en räckvidd på strax över 70 mil enligt tillverkaren, kommer alltså inte i en variant för 2025.

Share.
Exit mobile version