Det kinesiska fartyget Yi Peng 3 har hamnat i fokus under utredningen om det misstänkta kabelsabotaget i Östersjön då det var i närheten av båda de platser där kabelbrotten ägde rum tidigare i veckan.

För fjärde dagen i rad ligger Yi Peng 3 stilla i danskt ekonomiskt vatten i Kattegatt, där det övervakas av den danska flottan.

Flera danska medier, däribland Danmarks Radio, har tagit bilder av fartyget som visar att ett av dess ankare verkar vara skadat. Enligt flera experter som kanalen pratat ser spetsarna på ankaret ut att ha vridits så att det inte längre pekar parallellt.

– Det är naturligt när den här typen av brott uppstår att man tittar på orsaken till om fartyget kan ha skadat kablarna där nere med hjälp av sitt ankare, säger Jens Wenzel Kristoffersen, som är försvarsanalytiker på Nordic Defence Analysis, till DR.

Wenzel Kristoffersen understryker att det inte går att veta när skadan på Yi Peng 3:s ankare uppstått – men säger att det måste ha krävts mycket kraft för att vrida spetsarna på ett sådant sätt.

Undervattensledningar i Östersjön

Källa: Nord Stream. Svenska kraftnät. Submarinecablemap.com

Han påminner också om när ett ankare från ett kinesiskt fartyg orsakade i gasläcka i Finska viken förra året.

– Incidenten uppe i Finska viken leder automatiskt tankarna till att det kan vara skador som orsakats av ankare, säger han.

Mattias Lindholm, presstalesperson för den svenska Kustbevakningen som tillsammans med polisen utreder händelsen, vill inte kommentera huruvida man undersökt det skadade ankaret.

– Vad vi tittar på eller inte tittar på i utredningen kan vi inte gå in på i detalj, det är sådant som myndigheterna måste hålla för sig själva, säger han.

Han är fåordig om hur myndigheterna arbetar framåt, men säger att man ”arbetar brett” och bland annat har genomfört en brottsplatsundersökning vid de två kabelbrotten.

Följer även svenska myndigheter det kinesiska fartyget?

– Vi följer ständigt sjöläget. Men exakt vad det är vi följer och med vilka resurser eller förmågor behöver vi vara försiktiga med att nämna. Men vi står i kontakt med flera svenska myndigheter, och även myndigheter i andra länder.

Läs mer:

Expert: Det krävs starka bevis för att borda fartyget

Share.
Exit mobile version