I mitten av november lanserades Blockets nya annonsplattform med en omgjord sökfunktion, nya kategorier och kartvy. Plattformen delas med andra nordiska köp- och säljsajter som drivs av ägarbolaget Vend (tidigare Schibsted).
Men lanseringen i Sverige har varit långt ifrån smärtfri. På Facebook har gruppen ”Vi som kräver gamla Blocket tillbaka” växt till runt 20 000 medlemmar, och klagomålen på hur dåligt sökfunktionerna fungerar strömmar in i rask takt.
Särskilt utsatta tycks handlare inom fordonskategorin vara. Flera bilhandlare vittnar om hur antalet visningar på deras annonser har stördykt sedan den nya plattformen sjösattes. En av dem är Almir Tatarevic, som berättar att förändring varit dramatisk.
– Telefonen ringer knappt längre, säger han.
Visserligen är vintermånaderna normalt sett svaga för bilhandeln, vilket Blocket också har lyft fram i sitt försvar av kritiken, men Almir Tatarevic ger inte mycket för den förklaringen.
– Förra december var kanonbra för min del, men sedan 20 november i år händer det absolut ingenting. När jag kollar på statistiken är den horribel. Det finns inga ord för hur dåligt det här är, säger han.
Utöver att sälja bilar brukar han även söka upp nya objekt via marknadsplatsen, men även det har blivit svårare.
– Jag blir illamående. Det är så många filter. Det känns nästan som att annonsera på Marketplace, med skillnaden att det är gratis medan Blocket kostar multum.
Blocket är den dominerande försäljningskanalen för många bilhandlare, och kostnaden per annons för professionella säljare ligger kring 600 kronor, uppger Tatarevic. Uppskattningsvis lägger han mellan 25 000 och 30 000 kronor i månaden för att synas där.
– Man är osynlig i sökresultaten, men räkningarna fortsätter att komma. Jag har framfört min kritik till Blocket men får ingen respons. Det händer ingenting.
Han befarar nu att om inga förändringar sker kommer det att få konsekvenser.
– Många mindre handlare kommer att behöva bomma igen. Men även större handlare går på knäna. De sitter ju kvar med sina kostnader samtidigt som kundtillströmningen avtar. Om de inte gör något drastiskt och förbättrar sidan blir det inte bra, säger Almir Tatarevic.
Blockets presschef Kitty Ehn säger att bolaget lyssnar på kritiken och jobbar hårt på att förbättra sajten.
– Vi förstår verkligen att en så här stor förändring väcker känslor och reaktioner. Särskilt inom kategorier som fordon där många användare har tydliga vanor, säger hon.
Bilhandlare vittnar om en tydlig försämring sedan förändringen skedde. Är det något ni också har sett?
– Vi ser att trafiken på marknadsplatsen som helhet ligger på en fortsatt stabil nivå. Men med det sagt är det en enormt stor förändring där mycket fortfarande känns ovant, och vi är långt ifrån färdiga.
Samtidigt är det inte ett alternativ att gå tillbaka till hur den fungerade innan omgörningen, uppger hon.
– Vi kommer fortsätta att utveckla och förbättra nya Blocket framåt, säger Kitty Ehn.




