Från och med 15 december tar SJ över nattågstrafiken mellan Stockholm och Narvik. Detta efter att tågbolaget Vy valde att inte fortsätta eftersom ersättningen från Trafikverket var för låg. I stället slöt Trafikverket ett nytt avtal med SJ som ger bolaget rätt till ersättning för sina kostnader och ett garanterat vinstpåslag på fyra procent.

Joakim Berg är vd på Norrtåg som kör regional tågtrafik i norra Sverige. Han menar att SJ nu använder sin ersättningsgaranti för att sänka priserna på tågbiljetter.

– SJ:s biljetter ligger under halva priset för vad en biljett med buss eller regionaltåg kostar, säger Joakim Berg.

– Det är så klart positivt för resenärerna och vi är inte emot konkurrens, men jag vet inte om det är rimligt att statliga medel går till att pressa intäkterna för den regionala kollektivtrafiken.

När nattågen ankommer till eller avgår från norra delen av Sverige, är det oftast dagtid. SJ kan därmed konkurrera med den regionala tåg- och busstrafiken om resenärer. Nattåget har dock färre avgångar per dygn än Norrtåg och länsbussarna.

När DN kollar biljettpriserna den åttonde januari nästa år kostar en sittplatsbiljett mellan Luleå och Umeå 458 kronor med Norrtåg. En bussbiljett med Länstrafiken 407 kronor. Ombord på SJ:s nattåg kostar en sittplats 195 kronor.

Men enligt Trafikverkets avtal med SJ får bolagets biljettpriser på årsbasis inte vara lägre än 10 procent av priset hos andra tågbolag. Nyheten om de låga biljettpriserna har även nått Lennart Kalander, avdelningschef vid Nationell planering på Trafikverket.

– Vi har fått en del synpunkter på att de har lagt sig väldigt lågt med priserna de aviserat hittills. Vi vill inte att det här ska konkurrera ut någon annan trafik utan vi behöver hitta rätt prisnivå tillsammans med SJ, säger han.

Till skillnad från avtalet som Trafikverket tidigare hade med norska Vy, kommer SJ att köra tågen på löpande räkning. Enligt Trafikverkets prognos väntas SJ då få mellan 140 och 190 miljoner kronor under första året. Vy Tåg fick en fast summa på cirka 10 miljoner kronor per år.

Avtalet med SJ är ett helt nytt sätt för Trafikverket att sluta avtal på, menar Lennart Kalander.

– Det finns osäkerheter i hur stora kostnaderna blir för oss med ett sådant här avtal. Vi behöver även sätta in mer resurser för att säkra upp att vi har god insyn i bolagets ekonomi, säger han.

– Vi har en väldigt ansträngd budget på Trafikverket och diskuterar med SJ för att hitta bästa möjliga lösning för att minimera kostnaderna.

Jan Kyrk är affärschef på SJ med ansvar för nattågen. Han framhåller SJ:s rörliga prissättning som förklaringen till de låga biljettpriserna.

– Med god framförhållning finns biljetter till lägre priser. Högre priser närmare avgång motverkar att kunder möts av slutsålda tåg. Därmed blir våra priser ibland lägre än hos operatörer med fast prissättning, ibland högre, säger han.

Hur ser du på att era låga biljettpriser konkurerar med den regionala tågtrafiken?

– Att SJ skulle sälja biljetter för billigt är en ny typ av kritik, som vi av förklarliga skäl aldrig fått från kunder. Utan dynamisk prissättning skulle möjligheterna försvinna för kunder som inte kan eller vill betala de lite högre priserna att välja tåget.

Läs mer: Så ska SJ undvika ny kaosvinter

Share.
Exit mobile version