”Nya Stockholm. Sekelskiftet 1900”

Stadsmuseet, t o m 30/8 2026

Stadsmuseets storsatsning ”Nya Stockholm. Sekelskiftet 1900” gestaltar en stad med växtvärk och stora sociala skillnader. Museets omfattande samlingar av konst, foton, föremål och affischer är basen för berättelsen om en mondän metropol med ett rikt nöjesliv och nya paradgator. Samtidigt breder eländet ut sig med fattigdom, skriande bostadsbrist och råttor. En Stockholmsskildrare av rang är Erik Tryggelin (1878-1962), vars foton, målningar och teckningar är centrala i utställningen.

”Häxor”

Historiska museet, Stockholm, t o m 11/5

Utställningen om 1600-talets häxhysteri startade på Kalmar slott och är nu dragplåster på Historiska museet i Stockholm. Rekommenderad åldersgräns är 10 år. Pompe Hedengren är konstnären bakom de uttrycksfulla, AI-genererade bilderna och historieläraren Cecilia Düringer skrivit de informativa texterna. Omkring 300 häxanklagade kvinnor avrättades i Sverige och att ge dem realistiska ansikten och kroppar skapar både inlevelse och rysningar. Därtill associationer till vår tids drev på sociala medier.

”Gunilla Bandolin. Bruksskulptur”

Konstakademiens salar, t o m 18/1

Just nu visar Konstakademien hela fem intressanta utställningar. Störst är Gunilla Bandolins imponerande redovisning av sina offentliga skulpturer. Salarna är fyllda med modeller, faktatexter och foton av realiserade verk i Sverige och Europa, från 1990-talet till nutid. Bandolin arbetar ofta med geometriska grundformer och uppdateringar av den antika amfiteatern. Miljöfotona bevisar att allmänheten tar hennes skulpturer i bruk, att hon lyckas med ambitionen att ”berika staden”.

”Det är vackrast när det skymmer”

Thielska galleriet, t o m 26/1

Nationalromantiken kring förra sekelskiftet är en guldålder i svensk konsthistoria. Landskapsmotiv i skymnings- och gryningsljus var populära och präglar särskilt Signe och Ernest Thiels fina konstsamling. Utställningen ”Det är vackrast när det skymmer”, med titel från Pär Lagerkvist dikt, samlar stämningsmättade målningar och skisser på temat. Övergångsstadier i naturen och människoliv intresserade även symbolisterna och här ingår både klassiker från tiden och mer oväntade verk.

Anastasia Savinova och Erik Thörnqvist

Bonniers Konsthall, t o m 19/1

Maria Bonnier Dahlins Stiftelses stipendiater får förutom pengar även ställa ut i Bonniers konsthall. Anastasia Savinova och Erik Thörnqvist, 2024 års stipendiater, har fått separata utrymmen då deras bildvärldar är så olika. Samtidigt arbetar båda med blandformer och funna objekt. Savinova utforskar kopplingen mellan människa och natur, och ekosystemens skörhet i klimatkrisens tid Thörnqvist i sin tur omformar och korskopplar objekt, och omförhandlar ursprunglig symbolik.

”Wiener Werkstätte. Konst/hantverk”

Millesgården, Lidingö, t o m 26/1

Åren 1903–32 producerades konstfull design av det radikala kooperativet Wiener Werkstätte, som Millesgården nu ägnar en stor utställning. Föremålens höga kvalitet är en gemensam nämnare, liksom de rena formerna. Grundarna Josef Hoffmann och Koloman Moser ville stärka hantverkets status och arbetade för att all formgivning skulle ha en konstnärlig höjd. Här visas 200 objekten; allt från möbler, silver, glas och keramik till grafik, böcker, leksaker, tyger, kläder och smycken.

Share.
Exit mobile version