Marie-Louise Ekman: Förklara allt – nu”
Konstakademien och CFHill, t o m 4/10 respektive 26/9
Marie-Louise Ekman är 80 år men producerar fräck och frimodig konst lika energiskt som under 60-talets ungdomsuppror. Konstakademiens golv har nu målats i rosa, limegrönt och svart, och titlar tecknats uppåt väggarna. Det är en både rolig och tänkvärd utställning, som borrar i allt från könsroller och existentiella frågor till konsthistoriska konventioner och maktperspektiv. CFHill lägger till en retrospektiv med den oblyga klassikern ”Hemma hos en dam”.
”Playa! Konst som poesi i Norden”
Bonniers konsthall, t o m 9/11
På Bonniers konsthall vitaliseras konst av samtida poesi. Här går det vilt till, med lyrik på fönsterna, uppbrutna väggar och verk som hänger från taket. Lägg till det en pingvinkoloni som vaggar runt, påverkad av publikflödet, och en barmiljö med programverksamhet. Äldsta konstnären Ursula Reuter Christiansen, 82 år, mässar omväxlande att det är försent och att det ännu inte är försent, iklädd vargpäls. Och har kastat ruttna ägg och tomater på en målning med ord som sorg och skam.
”Rackstadkolonin”
Waldemarsudde, t o m 15/2
Konstnärskolonierna kring sekelskiftet 1900 bidrog starkt till konstnärlig utveckling, kreativa samarbeten mellan könen och över genregränser. Flera av dem har Waldemarsudde ägnat stora, forskningsbaserade presentationer och denna höst är det dags för Rackstadkolonin i Värmland. Här ingår 200 verk av 18 konstnärer, i olika tekniker och material inom såväl bildkonst som möbler och konsthantverk. Kolonin samlades vid sjön Racken och inspirerades av naturen, nationalromantik och Arts- and craftsrörelsen.
Karl Dunér: ”Sophögen”
Orionteatern, t o m 14/9
Karl Dunér är känd som teaterregissör men har på senare år även gjort uppmärksammade utställningar. Denna dubbla verksamhet använder han sig av på Orionteatern i hyllade ”Sophögen”. Föreställningen pågår i åtta timmar och är lika mycket installation som teater. Publiken får komma och gå i det stämningsmättade scenrummet med sand på golvet, skallformade ljudskulpturer och musik. Skådespelare bidrar med spelade scener och levandegör textfragment framgrävda i lämningar från den antika staden Oxyrhynchos.
John Rainey: ”Errors”
Berg gallery, t o m 27/9
Berg gallery kombinerar ofta två utställningar i sina rymliga lokaler. Denna säsongsöppning paras parianskulpturer av britten John Rainey med svensken Ivar Lövheims målningar av lav- och mossklädda stenhällar. Störst utrymme får Raineys postmoderna skulpturparad, där han citerar, dekonstruerar och sammanfogar olika former från konsthistorien – klassiska statyer, mytologiska väsen och ornament. Dadaistiska collage är en annan inspirationskälla till dessa färgstarka skulpturer med avsiktliga ”fel”.
Elena Damiani: ”Mineral rising”
Galerie Nordenhake, t o m 27/9
I skulpturer och akvarellcollage undersöker peruanskan Elena Damiani geologiska formationer. De brukar betraktas som stabila men i det långa loppet är även berggrunden utsatt för omvandling. Mäktiga ”Strata belt” väger över ett halv ton, med 105 parvisa moduler i travertin som påminner om borrkärnor och har sammanfogats till en flexibel struktur. Serien ”Models after Noguchis Shrine of Aphrodite” ger associationer till både Isamu Noguchis organiska former och smycken från 60-talet.




