Förra året gjorde den isländske konstnären Ragnar Kjartansson en bejublad utställning på Louisiana museum, där hans tragikomiska drift med självömkande män fick publiken att skratta hejdlöst (se DN 15/6 2023). En motsatt reaktion väcks inledningsvis av dokumentärfilmen ”Sovjet Barbara. Konstnären Ragnar Kjartansson i Moskva” av Gaukur Úlfarsson, aktuell på SVT Play.
I filmen framstår hans konstnärliga projekt i Ryssland i bästa fall som naivt, i sämsta fall som Putinvänligt. Kjartansson, som sedan ungdomen beundrat rysk konst, var inbjuden att skapa invigningsutställningen på ett nytt konstcenter i Moskva med galaöppning i december 2021. GES-2 som konsthallen heter är inrymd i en gammal kraftstation, som byggts om av stjärnarkitekten Renzo Piano.
Det var bara det att den som betalat kalaset heter Leonid Mikhelson – Rysslands näst rikaste man, en oligark nära allierad med Vladimir Putin som får en förhandsvisning av utställningen. Och två månader efter den flotta vernissagen inledde Ryssland sin invasion av Ukraina.
Kjartanssons tuffa uppvaknande är intressant att följa i filmen. Trots att ett par verk i utställningen censurerats håller konstnären god min inför kritiska journalister och spelar ner politiska implikationer. Men så startas anfallskriget och in på scenen kommer Pussy Riot-medlemmen Maria ”Masja” Aljochina, som med svart humor beskriver sig som en ”polisstjärna” – de känner ju igen henne överallt! Även på konstcentret, förstår vi tittare.
Kjartansson tar beslutet att stänga utställningen och stoppa inspelningen av det centrala performanceverket, där ryska skådespelare på daglig basis gjorde nytolkningar av den amerikanska såpoperan ”Santa Barbara”.
Här vänder filmen och hur det slutar ska inte avslöjas – mer än att Kjartansson gör sitt bästa både för den konstnärliga friheten och för konstpublikens glada humör.
Läs fler texter av Birgitta Rubin