Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
”Tänk att det finns såna här ställen”, säger ett av stadsbarnen drömmande i ”Vi på Saltkråkan” från 1964. Kameran sveper över fjärden, där miljoner solar exploderar på vattenytan.
Nej, det är knappast de litteratursociologiska aspekterna som gjort att nyinspelningen av Astrid Lindgrens skärgårdsidyll har blivit senhöstens mest värmande lägerelds-tv. Det hindrar inte att serien med viss precision skildrar de mödor som är evigt förknippade med den moderna författarrollen.
I ”gamla” Saltkråkan kan den hårt prövade skriftställaren Melker Melkersson med kulturmannens auktoritet alltjämt rytande anbefalla Malin att gripa in när den ständigt snattrande Stina hotar hans skaparro vid skrivmaskinen.
Hans ”nya” motsvarighet har problem med en laptop som hänger sig och kan inte ens längre vara säker på att få sin nästa bok utgiven. Den intellektuella karriären har knapp styrfart. Han har fått ”Debutantpriset” år 1998 – för mer än 25 år sedan – men sedan ”har det inte blivit så mycket mer”, konstaterar handlarparet vid en snabb googling. Hur överlever ni? undrar Tjorven. Frågan lämnas obesvarad.
Den ”gamla” Melker för sin del drömmer om en mer lukrativ bana som ”byråchef”. Det är å andra sidan innan han mottar ett saftigt stipendium på 25 000 kronor från ”Kulturfonden” – en summa som Johan Svedjedal har visat inte ens existerade inom den tidens litterära system. Med detta understöd lyckas han freda Snickargården från kommersialismens verkningar.
Också hans moderna motsvarighet kröner serien med litterär framgång. I sista avsnittet besöker Melker det anrika förlagshuset på Riddarholmen i Stockholm för ett möte med ännu en i tv-seriernas rad av kvinnliga förläggare med profitlystna rovtänder längst in i det kultiverade leendet.
Med sig till mötet har han Tjorven, som får bestämma bokens titel. Emil i Lönneberga blev som bekant kommunpamp som vuxen – och kanske öppnar sig här en framtida karriärväg även för en kavat jänta från skärgården.
Litterär agent i ljudboksbranschen?
Läs fler texter av Björn Wiman. Prenumerera också på nyhetsbrevet Wiman & Beckman där han och Åsa Beckman varje måndag väljer favoritartiklar och ger kulturtips.




