Utställning/bok
”Blås & Knåda. 50 år av kollektiv kraft”
Red Susanne Helgeson. Arvinius+Orfeus
”Kraft”
Galleri Blås & Knåda, Stockholm. Visas t o m 19/2
”Kraft” står det med stora bokstäver på Blås & Knådas fönster mot Hornsgatan. Kraft som i skaparkraft, men också ett försvenskat ”Craft”, som i konsthantverk. Kooperativet för keramik och glas fyller 50 år, och för intresserade av modernt konsthantverk är ”Blåset” en klassisk plats för samtidens uttryck.
Det som nu visas på galleri Blås & Knåda är en vandringsutställning som ska fortsätta till KKAM i Höganäs i mars och i slutet av maj till Röhsska museet i Göteborg. Av Blåsets spretiga föremålsmix har kuratorn Rut-Malin Barklund skapat ett spännande utsnitt av konsthantverk från 2025, med föremålen exponerade på blå stålställage och omgivna packlårar.
Utställningen andas rörelse och visar Blåsets spännvidd, med balans mellan bruksgods och l’art pour l’art. Vissa saker viskar, andra hojtar från hyllorna. Allt får plats: lågmälda skålar, vilda experiment, selterglas, ljusstakar, lampor och flera muggar.
Här finns flera konstföremål som blir originella inredningsobjekt, som Nina Westmans boxhandskar i glas, Linn Sjöstedts ”keramiska bondage” i form av roliga bords- och golvlampor, liksom Andreas Almebäcks glasskulpturer som låtsas vara ljusstakar.
”Konsthantverk är taktilt. Vi måste ta på det, väga det i handen för att begripa det till fullo”, skriver Kerstin Wickman, som är ryggraden i jubileumsboken ”50 år av kollektiv kraft”
Det är en brokig bok, fylld av röster och minnen, reflekterande texter av Love Jönsson och Anna Mlasowsky, foton av Märta Thisner och andra ur gömmorna. De medlemmar som varit viktiga under många år, men lämnat Blåset, syns bara som namn och årtal. Lite synd, vissa tiders populära föremål hamnar därmed under ytan.
Blås & Knåda öppnade i juni 1975 i en liten butikslokal på Köpmantorget i Gamla stan. Verksamheten föddes som en önskan om ett gemensamt säljställe och en mötesplats för utvecklande sammanhang.
”Vi var politiska och skulle revoltera, visa världen något nytt”, säger glaskonstnären Ulla Forsell, en av pionjärerna som ännu är fullt aktiv och i mars ska ha en retrospektiv på galleriet. 1982 flyttade hantverksboden till det nuvarande läget på Hornsgatspuckeln med en galleridel för utställningar.
Idag har Blås & Knåda drygt 30 medlemmar och fem gäster. Det är ingen stapplande gamling som jubilerar, utan en livskraftig institution som klarat vågdalar och toppar under decennier. De unga krokar i rörelsen, gillar kooperationens idé och samarbeten. De äldre jobbar vidare, lämnar över och går in i historien i ett naturligt kretslopp.
Läs mer om konst på dn.se