Som jag misstänkte har Christian Krachts roman ”Air” rusat upp från förra veckans debut på kritikerlistans tionde plats till en förstaplats. Rebecka Kärde recenserade den redan när den kom på tyska, och det är inte så vanligt att vi recenserar utgåvor på originalspråk hur gärna vi än skulle vilja. Se det som en indikation på att något är vansinnigt hett. Tack till förlaget Ersatz som har gett ut honom på svenska sedan 2014.
■ ■ ■
Förutsägbarheten är den goda litteraturens fiende men Kracht har ingenting att oroa sig för på det planet. Den nya romanen handlar om inredningsdesignern Paul som bosatt sig på Orkney på grund av dess relativa tomhet. Som Orkney-fantast kan jag nicka inkännande. Men så får Paul ett uppdrag i Stavanger. Det går ut på att måla en ny serverhall, men en geomagnetisk storm för honom till en annan planet och mer vill jag inte berätta.
■ ■ ■
En lika vådlig storm drar fram över min arbetsplats, där man har beslutat att dubbla arbetsytan, väsentligt öka antalet bokhyllor och ge oss gratis wi-fi. En nackdel är att vi har instruerats att vara odelat positiva till strukturomvandlingarna, men det tar vi med en klackspark.
■ ■ ■
I dag är det tio år sedan den svenske förläggaren Gui Minhai fängslades av kinesiska myndigheter utan rättegång. För femte året i rad går förlagsbranschen samman i en digital manifestation på initiativ av Svenska Förläggareföreningen. Varje år tecknar en ny konstnär ett porträtt av Gui Minhai till manifestationen och detta år är det Illustratören och författaren Sven Nordqvist som har tecknat.
Ur pressmeddelandet: ”Förlag och förlagsmedarbetare uppmanas att delta och dela Sven Nordqvists porträtt av Gui Minhai under #FängsladeFörläggare i sina sociala kanaler.” Jag är inget förlag men delar självklart bilden ändå.
■ ■ ■
På måndag meddelas det vilka som nominerats till Augustpriset. Det är alltid ett liv och ett kiv kring det där priset, så där har administratörerna på Svenska Förläggareföreningen gjort ett styvt jobb sedan starten 1989, då sinologen Cecilia Lindqvist segrade i den på den tiden enda kategorin med kinaboken ”Tecknens rike”.
1. Christian Kracht: ”Air”
Övers. Anna Bengtsson. Ersatz, 206 sidor (10)
Den schweiziske författaren demonstrerar i sin nya roman varför han är ett världsnamn.
2. Eduardo Halfon: ”Tarantel”
Övers. Hanna Nordenhök. Tranan, 168 sidor (3)
Akut och drabbande gestaltning av en delad judisk och guatemalansk erfarenhet.
3. Kristoffer Leandoer: ”Det är läsaren som skriver boken”
Natur & Kultur, 304 sidor (1)
En av Sveriges mest uppskattade kritiker om det nödvändiga mötet böcker och deras läsare.
4. Elin Cullhed: ”Eurydikes natt”
Wahlström & Widstrand, 304 sidor (2)
Det bultar ett starkt hjärta i denna roman som grundas i myten om Orfeus och Eurydike.
5. Steve Sem-Sandberg: ”De heligas stad”
Albert Bonniers förlag, 450 sidor (6)
Skickligt romanbygge om det själsliga mörker som drabbar Münster under reformationen.
6. Sofia Andruchovytj: ”Amadoka II. Sofia”
Övers. Nils Håkanson. Albert Bonniers förlag, 507 sidor (4)
Andra delen av detta rika epos behandlar den bolsjevikiska terrorn i Ukraina.
7. Nina Burton: ”De vandrande djurens värld”
Albert Bonniers förlag, 208 sidor (9)
Självbiografi möter reseskildring i en ”upptäcktsfärd mellan ishav, savann och stängsel”.
8. Friederike Mayröcker: ”Tuperad ros …”
Övers. Ulla Ekblad-Forsgren. Ellerströms, 87 sidor (7)
Sena dikter av en av den tyskspråkiga litteraturens mest inflytelserika poeter som avled 2021.
9. Lina Wolff: ”Liken vi begravde”
Albert Bonniers förlag, 296 sidor (5)
Nya romanen utgår från mörkaste Skåne och handlar om två systrar som väljer olika vägar i livet.
10. Klas Östergren: ”Klenoden”
Polaris, 325 sidor (8)
Nya romanen berättar med stilistisk elegans och ofta hejdlös munterhet om ett sorgligt fiasko.














