Fakta.Konsert.

Kulturfestivalen

Akter: Raghd, Boko Yout

Scen: Skeppsbron, Stockholm

Kulturfestivalens andra kväll, en fredag, bör locka ännu fler besökare än torsdagen. Men på Skeppsbron, festivalens näst största scen, är det ännu glest med folk när Raghd kliver på.

Oavsett om Raghd rappar med den sortens släpiga flow man hittar hos brittiskor som IAMDDB och Greentea Peng eller sjunger över drum’n’bass och rockig r’n’b, är ljudbilden hypermodern och ofta oemotståndlig. Den 24-åriga artisten och producenten har haft ett surr omkring sig sedan ”Are we there yet”, ep:n från 2021. Men det var med UK garage-doftande ”Easy go!” som det verkliga genomslaget kom, singeln från i fjol som fick Youtube-kritikern Anthony Fantano att höja på ögonbrynen.

På scenen tas det elektroniska soundet till en ny höjd tack vare livetrummor, gitarr och bas. Raghds sång är lika självklar som hennes rörelser; hon headbangar, dansar och osar av coolhet. Trots det verkar publiken mest kommit dit för ölen och utsikten och lyckas inte ge henne och bandet den energi de förtjänar.

När solen gjort sorti några timmar senare har slingrande gröna växter och ett tält tagit över scenen. Kreatören Paul Adamah, mer känd som Boko Yout, är ett mytomspunnet livefenomen sedan ett par år tillbaka så hit vallfärdar besökarna. Med 2023 års fenomenala debut-ep ”As seen on tv” skapade Boko Yout den egna genren ”afrogrunge” och ett universum där han själv tog kontroll över tv-kanalerna och sköt ner allt stereotypt innehåll.

Att låta det visuella överraska lika mycket som det musikaliska är hans signum och kvällen till ära har han och bandet klätt sig som pojkscouter som ska ta med publiken ut på hajk. Det blir inte en hajk där man följer en trygg vandringsled, utan en där man med flit går vilse i skogen, brottas med en björn och nästan trillar ner från ett stup.


Adamahs magnetiska persona matchas av de fyra bandmedlemmarna som är lika skarpa på sina instrument som de är charmiga.

Boko Yout tar sig fram med halsbrytande energi och befinner sig lika mycket nere hos det hoppande publikhavet som uppe på scenen. Balanserar farligt nära vattnet på Skeppsbrokajen, bara för att sekunden senare få alla att dansa synkroniserat. Han behöver inte be två gånger – publiken äter ur hans hand. Adamahs magnetiska persona matchas av de fyra bandmedlemmarna som är lika skarpa på sina instrument som de är charmiga. Låtar som ”News” och ”Tiktok” får en särskild tyngd live med medryckande grungeriff och wahwah-gitarr, medan ”Anxiety” får en jazzigare inramning.

Vandringsturen går i mål med flaggan i topp. Det kan knappast bli mer underhållande än så här på en scen just nu.

Läs också:

Både eufori och protest när Elissa intog Kulturfestivalen

En hel blåssektion och klassisk persisk dans i Kulturfestivalen

Läs fler konsertrecensioner här.

Share.
Exit mobile version