De senaste månaderna är ett bevis på att böcker som skrevs långt innan sociala medier skapades inte bara kan slå rot, utan även blomstra, i (och tack vare) vår algoritmstyrda värld. Bland nyligen utgivna titlar som ”Piglet”, ”The husband” och ”Pucking Sweet” har den mer än 150 år gamla romanen ”Vita nätter” av Fjodor Dostojevskij fått spinn på Booktok och Bookstagram, rapporterar The Guardian.

Plattformarna fylldes förra året av recensioner, citat och bilder som speglade de känslor boken gav upphov till hos läsare världen över. Samtidigt skapades ”Vita nätter-spellistor” på Spotify fulla av Tjajkovskij och Sjostakovitj. Inte sällan får trender på sociala medier ringar på vattnet, och i detta fall blev den lilla svarta bokutgåvan det fjärde mest sålda översatta litterära verket på bokförlaget Penguin Classics i Storbritannien under 2024 – till förlagets förvåning som hade spått ”att de skulle sälja en och annan”.

Vid första anblick är romanen från 1848 om kärlekskrank ensamhet, ingen högoddsare bland Tiktoktrender, men samtidigt verkar bokens popularitet inte enbart vara en bugg i systemet. Enligt de influerare som specialiserar sig på böcker, så kallade Booktokers, finns det flera faktorer som ligger bakom bokens framfart. I kontrast till bokens romantiska handling, är en av teorierna det motsatta, nämligen bokens sidantal – som är ovanligt få. ”’Vita nätter’ tilltalade mig delvis på grund av dess kortare längd”, berättade Ellie Howlett, en Londonbo som skriver om böcker på Tiktok.

Trots att det korta formatet ligger i många Booktokers intresse, som vill kunna bocka av så många böcker som möjligt på den årliga läslistan, anses själva berättelsen vara den primära anledningen till framgången. Det är lika mycket en kärlekshistoria om en namnlös ung man och en kvinna vid namn Nastenka, vilka i slutet av boken tvingas isär, som en berättelse om en känslofylld person som lever i sitt eget huvud. ”Alla vill bli upp över öronen förälskade. Då läser de Dostojevskijs ’Vita nätter’”, hette det i en tweet. Samtidigt tolkar andra den som en beskrivning av den samtid som lett fram till bokens uppsving. ”Jag tycker att boken fångar människor som drömmer, som tror att de är bättre än alla andra men som egentligen befinner sig i sin egen värld. Vilket är något som sociala medier har fått oss att tro”, säger 22-åriga Bookstagrammaren Mausami Avira.

Share.
Exit mobile version