Byggbranschen är den bransch som drabbats hårdast av de senaste årens inflationschock och stigande räntor.

Enligt Statistikmyndigheten (SCB) har sysselsättningen minskat med nästan 4 procent mellan mars i fjol och mars i år. Under fjolåret varslades över 9 100 byggnadsarbetare, en uppgång med 154 procent, jämfört med 2022.

När regeringen på torsdagen samlas på Harpsund för att dra upp linjerna för budgetförslaget finns det därför en rad krav och önskemål från parterna på byggmarknaden. Signalerna om att finanspolitiken blir mer expansiv efter två år av stram budget har uppmärksammats

– Det är klart att vi har förväntningar på en mer offensiv budget, säger Lars Hildingsson.

Han vill se ”någon form av produktionsstöd” till byggande av hyresrätter.

– Men även statliga byggkrediter där man delar risk med dem som ska bygga, så att vi kan komma i gång. De kan inte ta hela risken i dag, säger Hildingsson.

– Det viktiga är att stimulera sådant som ger effekt så att vi inte får den här kompetensflykten, tillägger han.

Hildingsson oroar sig för en upprepning av vad som hände under 1990-talskrisen. Då lämnade nästan 20 000 byggnadsarbetare branschen. Det skulle ta många år innan branschen fick tillbaka den förlorade kompetensen.

– Vi har en arbetslöshet runt 10 procent. Men det finns andra branscher som skriker efter folk, som försvarsindustrin, och då går folk dit, påpekar han.

Hildingssons motpart, Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd, efterlyser reformer som ger människor framtidstro och då får inte arbetslösheten öka generellt i landet.

– Sysselsättning och räntor är det som skapar förutsättningar för att människor kan och vill efterfråga bostäder. Det är en viktig del i att få i gång bostadsbyggandet, säger hon.

Utöver det vill hon att Kriminalvården ska få ett rejält tillskott.

– Att de får de resurser som behövs för att bygga alla de anstalter som det finns behov av. Det är ett sätt att hålla i gång branschen, säger Elmsäter-Svärd.

Dessutom vill hon se en kraftfull satsning på infrastrukturen, som vägar och järnvägar.

– Det behövs både när det gäller det eftersatta underhållet men även det som behövs för människor, näringslivet och för totalförsvaret.

Och även Elmsäter-Svärd bekymrar sig för risken att branschen förlorar kompetens.

– Någon ska göra dessa jobb. Ju tidigare vi får igång det här, desto mer säkerställer vi att det finns folk som kan göra det, säger hon.

Share.
Exit mobile version