Regeringen har beslutat att satsa 109 miljoner kronor på att få ut 48 000 elmopeder i Ghana, vilket DN kunde berätta tidigare i år. Syftet är att minska utsläppen i Västafrika för att kunna tillgodoräkna sig den beräknade utsläppsminskningen i Sverige – så kallad klimatkompensation.

Men bensindrivna mopeder finns även på hemmaplan. På gång- och cykelbanorna i svenska storstäder vittnar cyklister och fotgängare om hur luften fylls av avgaser från matbudens mopeder, som ökade kraftigt under pandemin. Bland dessa mopeder finns äldre tvåtaktsmopeder som släpper ut stora mängder skadliga partiklar och giftiga kolväten.

Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson för Centerpartiet, är starkt kritisk till prioriteringen.

– Jag tycker att det är både dubbelmoral och hyckleri. Vi ska byta ut det fossila i Sverige i första hand. När regeringen nu satsar på elmoppar i Ghana i stället för att satsa på elektrifiering i Sverige skadar det både svensk ekonomi och svenskt klimatarbete, säger han till DN.

Forskning visar att de äldre mopederna som rullar på svenska gator är långt ifrån harmlösa. Enligt en studie publicerad i Nature Communications kan en tvåtaktsmoped på tomgång släppa ut 124 gånger mer giftiga kolväten än en personbil.

Bland utsläppen finns bensen, ett cancerframkallande ämne där halterna bakom en moped kan vara tusentals gånger högre än EU:s årliga gränsvärde för luftkvalitet.

De nya fyrtaktsmopeder som i dag finns på marknaden har inte lika giftiga avgaser. Trots detta visar forskning att de släpper ut betydligt fler partiklar genom avgasröret än vad som är tillåtet för moderna personbilar.

– Samtidigt som luften förpestas i våra städer så väljer regeringen att göra åtgärder i andra länder. Det är djupt oansvarigt. Här vet vi att inte minst svenska ungdomar får försämrad lungkapacitet när vi har sådana skadliga utsläpp, säger Rickard Nordin.

Trots hälsoriskerna står svenska kommuner i dag handfallna, enligt experter på IVL Svenska Miljöinstitutet. För att kunna porta de smutsigaste mopederna från cykelbanor och känsliga stadsmiljöer krävs att regeringen ändrar i trafikförordningen och inför en definition för ”miljözon klass 3” även för mopeder.

Ett förslag om just detta lades fram av Miljöpartiet i november 2022 men röstades då ner i riksdagen. Nu har Miljöpartiet tagit initiativ till ett blocköverskridande samtal för att få bort bensinmopederna från cykelbanorna.

Kommer även Centerpartiet att agera för en lagändring?

– Ja, vi lyfte det redan när den här granskningen publicerades, att nu behövs det miljözoner för just mopeder så att man kan välja bort dem från de kommuner som har stora problem med luftkvaliteten, säger Rickard Nordin.

Han riktar kritiken direkt mot infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), som han anser måste ta ansvar för utsläppen på svenska gator, och mot klimatminister Romina Pourmokhtari (L), för att hon prioriterar ”tveksamma satsningar utomlands” framför åtgärder på hemmaplan.

– Jag tror att regeringen har helt fel fokus. Man tycker att det är skönt att göra åtgärder någon annanstans för då ser man inte effekterna här. Men här är det precis tvärtom som behövs.

Andreas Carlson (KD) svarar skriftligt på kritiken till DN:

”Det problem som beskrivs i rapporteringen handlar om att matbud kör med bensinmopeder på cykelbanor. Därför kommer jag att bjuda in Foodora, Wolt och Uber till ett möte för att få deras bild av problemet och hur de avser åtgärda det.”

DN har även sökt Romina Pourmokhtari.

Läs mer:

Forskare varnar: Tvåtaktsmopeder sprider giftiga avgaser på cykelbanor

Regeringens nya klimatsatsning: elmopeder i Ghana

Därför väljer matbuden att köra bensinmoped

Foodora om de bensindrivna mopederna: Ni måste ha sett fel

Så vill politikerna få bort matmopederna från cykelbanan

Helldén tror inte på Foodoras siffra – ”Otroligt stor mängd bensindrivna mopeder på cykelbanorna”

Share.
Exit mobile version