Vad är det som händer i Volkswagen?

Volkswagen, Europas största biltillverkare med hundratusentals anställda i hemlandet Tyskland, befinner sig i kris.

Enligt nya uppgifter på måndagen vill bolaget att stänga minst tre fabriker, säga upp tiotusentals och sänka lönerna.

Nu hotar – förutom en stor strejk – en rejäl industriell identitetskris i Tyskland. Volkswagen är inte vilket bolag som helst utan en nationalklenod på fyra hjul, som tidigare har lovat att inte slakta några tyska fabriksjobb fram till 2029. Det kontraktet kan man inte längre hålla.

Var kommer den här krisen ifrån?

Huvudproblemen för biltillverkaren är kort sagt att den säljer för få bilar.

Nu är Volkswagen visserligen inte den enda tillverkaren i Europa som påverkas av en dämpad europeisk marknad. Men inte heller ses nedgången som ett tillfälligt hack i kurvan. Åtminstone ett tag framöver räknar bolaget med att sälja en halv miljon färre bilar per år jämfört med före pandemin.

De problemen kan inte bara skyllas på marknadsläget. En elak analys: Volkswagen har misslyckats med att modernisera fabrikerna och utveckla sina produkter.

Är det oroande?

Förutom att många människor riskerar att snart förlora sina jobb är Volkswagens kris ett allmänt illavarslande tecken för Europas största ekonomi.

Efter en svår återförening på 1990-talet gav den Tysklands tillväxtmodell landet ett historiskt lyft. Men två decennier av ekonomiska framgångar och hög sysselsättning är i praktiken nu slut.

De senaste åren Tysklands industriproduktion fallit mycket mer än i något jämförbart land. En serieolycka i tre delar har förvärrat problemen: Först pandemikrisen, sedan Ukrainakriget och energikrisen och till sist en inbromsning på den viktiga kinesiska marknaden.

Allt det har avslöjat problem som stora delar av det tyska näringslivet delar med Volkswagen, nämligen att de sitter fast i dyra produktionsstrukturer och gammal teknik.

Läs mer: I Wolfsburg betyder Volkswagen allt

Läs mer: Volkswagen i en rävsax

Share.
Exit mobile version