DN:s tidigare artikel om Rysslands öppna och dolda oljehandel med EU-länder i torsdags har pekat på de problem som EU har att övervaka sanktionerna mot Ryssland. Inte heller Sverige vet varifrån landets oljeprodukter kommer i från. Statistiken för 2023, från energimyndigheten visar att 64 procent av bensinen och 48 procent av dieseln som säljs i Sverige har ett okänt ursprung.

– Det är inte så att den okända dieseln eller bensinen kommer från Norge. Därför vill centern att all bensin och diesel som säljs i Sverige ska ursprungsmärkas, säger Rickard Nordin, riksdagsman C, ledamot i näringsutskottet.

– Jag tror många svenskar vill vara säkra på att de inte köper rysk olja, fortsätter Rickard Nordin.

Rickard Nordin, som också är ledamot av riksdagens miljö- och jordbruksutskott menar att det faktum att biologiska förnybara drivmedel är ursprungsmärkta ner till gårdsnivå, talar för att ursprungsmärkning också skulle gälla för oljeprodukter.

– Det måste vara en mer rättvis spelplan mellan förnybara bränslen och vanlig bensin eller diesel.

EU har fortfarande problem med att kontrollera att sanktionerna mot Rysslands olja verkligen fungerar. Rysslands skuggflotta, som DN skrivit om i flera artiklar, uppskattas till närmare 1 400 fartyg som ofta är oförsäkrade och flera av fartygen bedöms som potentiella miljöbomber.

Enligt en rapport från forskningscentret Crea (Centre for research in energy and clean air) har 347 ”skuggfartyg” passerat genom Finska viken det senaste året. Samtliga ska ha tagit vägen genom Öresund och än fler går i Engelska kanalen.

EU-länderna dolda handel med olja och den ryska skuggflottan upprör Centerpartiets EU-ledamot Emma Wiesner. Hon är också skarpt kritisk till att EU inte kommit längre med att begränsa sin handel av oljeprodukter från Ryssland.

– Pristaket på 60 dollar, som EU har infört, är bra, men att det flyter omkring hundratals ryska fartyg med oljeprodukter, som vi inte har kontroll över så här långt efter att sanktionerna infördes är dåligt. Den här dolda handeln är en enorm affär för Ryssland. Pengarna går direkt till krigskassan, säger Emma Wiesner, som förutom att vara EU-ledamot också är energiingenjör.

I november väntas EU-parlamentet anta en resolution med en rad förslag som ska komma åt den ryska skuggflottan och den dolda handeln med ryska oljeprodukter.

– Vi har lagt en rad förslag som innebär att frakterna blir krångligare för Ryssland att genomföra i Öresund och i Engelska kanalen. Fartygen behöver också punktmarkeras på ett sätt så att vi kan följa handeln bättre. Flera av de ryska fartygen har Ryssland köpt från länder som Storbritannien, Cypern och Grekland. Den här handeln måste hindras. Den liberala gruppen i EU-parlamentet har ställt sig bakom våra förslag, säger Emma Wiesner.

Läs mer:

EU:s dolda oljehandel med Ryssland omsätter miljarder

Rysk skuggflotta bakom utsläpp världen över

Share.
Exit mobile version