I måndags krävde fackförbundet Transport skyddsstopp för arbetet som civilklädd kontrollant på Västtrafik. De civilklädda kontrollanterna är ett försök i Göteborg och de har sedan starten utsatts för mer hot och våld än uniformerade kollegor.

Strax före halv tre på fredagseftermiddagen hävdes dock stoppet av Arbetsmiljöverket.

– Ja, vi gör inte bedömningen att det livsfarligt att arbeta utan uniform, säger Martin Wennerström på verket.

Är det inte farligare för de civilklädda kontrollanterna alltså?

– Jo, det kan stämma att det till viss del är en ökad risk och det säger både fackförbundet och arbetsgivaren, men det betyder inte att det är omedelbart, akut livsfarligt.

Från och med klockan 14.24 kan det alltså åter förekomma civilklädda kontrollanter på bussar, spårvagnar och pendeltåg i Göteborgstrafiken. Deras arbetsvillkor är dock fortfarande under utredning. I samband med skyddsstopet väckte facket även en ”66A” riktad till arbetsgivaren. Det är en begäran om arbetsmiljöåtgärder och kan till exempel innebära ökat stöd till medarbetarna på fältet.

– Den begäran skulle arbetsgivaren ha svarat på i dag, men jag har inte sett den ännu, säger Martin Wennerström.

Var det en överdriven reaktion från Transports sida att begära skyddsstopp?

– Nej, det tycker inte jag. Fackförbundet företräder sina medlemmar och ser de ett ökat hot och våld mot dem så ska de agera. Skyddsombuden ska bevaka och ta dialog kring arbetsmiljön och även anmäla skyddsstopp. Så det är precis som det ska vara.

Att arbeta utan uniform har varit ett försök inom Västtrafik som pågått sedan början av februari. De 20-talet medarbetarna som varit civilklädda har visat sig vara ekonomiskt mycket framgångsrika för kollektivtrafikens del. Enligt bolaget har biljettintäkterna ökat med 25-30 miljoner kronor sen starten av projektet.

Share.
Exit mobile version