Med Youtubevideor som ”Jag överlevde fem dagar utan sömn” och ”Jag kramade världens 100 största kändisar” – däribland Elon Musk – blev 25-åriga Fidias Panayiotou ett internetfenomen med miljontals följare. Populariteten räckte hela vägen till Bryssel: i EU-valet 2024 fick han som oberoende kandidat nästan 20 procent av rösterna i Cypern och blev invald i parlamentet.

Med tiden har hans innehåll skiftat från att skildra livet i Bryssel till att sprida ett ryskt narrativ.

I februari 2025 släppte Panayiotou en video med titeln ”Hur USA tvingade Ryssland att invadera Ukraina”. I klippet hävdar den ifrågasatta ekonomen Jeffrey Sachs att ansvaret för Rysslands invasionskrig i Ukraina vilar på Nato och västländerna.

– Han är i linje med den ryska politiken, säger finländaren Pekka Kallioniemi, som står bakom granskningskontot Vatnik Soup på X, om Panayiotou.

Pekka Kallioniemi har tidigare forskat om informationspåverkan vid Tammerfors universitet och beskriver sig som ”kökschef” för Vatnik Soup, hans konto på X där han kartlägger och granskar proryska röster på nätet. Kontot har närmare 200 000 följare.

Ordet vatnik, som från början är namnet på en vadderad vinterjacka, används i dag ofta som nedsättande slang i Ryssland och andra postsovjetiska länder för att beskriva anhängare av den ryska regimens propaganda.

Enligt Kallioniemi är Fidias Panayiotou ett tydligt exempel på en vatnik – och dessutom en person med politisk makt. Bland annat röstade han nyligen nej till en resolution i EU-parlamentet som fördömde Rysslands bortförande av ukrainska barn.

I en video på Instagram försvarar han sitt beslut genom att hävda att resolutionen ”överdriver problemet” och att EU försöker ”demonisera Ryssland” – något han menar riskerar att trappa upp konflikten i Ukraina och i förlängningen skada ännu fler barn. När han insåg att endast tre ledamöter röstade emot medan 516 röstade för, ändrade han sig och valde att istället lägga ner sin röst, säger han själv i videon.

Dagen efter omröstningen, den 9 maj, reste han till Ryssland. Besöket skedde samtidigt som president Putins firande av det som i Ryssland kallas för segerdagen, minnet av andra världskrigets slut i Europa. På Instagram la Panayiotou ut en bild där han skakar hand med ryska statsdumans talman, Vjatjeslav Volodin.

– För mig framstår det som en extremt välplanerad propagandaresa att åka dit under segerdagen och träffa högt uppsatta tjänstemän som jobbar för Kreml, säger Pekka Kallioniemi.

Ola Svenonius, som forskar om desinformation och psykologiskt försvar på Totalförsvarets forskningsinstitut FOI säger att ekonomen Jeffrey Sachs, som Panayiotou lagt ut flera klipp med, ”uppenbart upprepar ryska talepunkter”. Svenonius säger att hans varningsklockor ringer när någon åker till Moskva under den symboliskt viktiga segerdagen – utan att nämna Rysslands ansvar för kriget i Ukraina.

Själv menar Panayiotou att EU, snarare än att skicka dyra vapen till Ukraina, borde fokusera på diplomati då det är ”gratis att prata”.

– Tre år av att använda den nuvarande strategin har inte lett till en lösning på kriget. EU borde vara fredsmäklare i det här kriget, säger han i en video från resan till Moskva på Instagram.

Att EU borde sluta skicka vapen för att verka för fred bygger på att Ukraina skulle vara aggressorn, resonerar Ola Svenonius.

– Man kan konstatera att den åsikten som ges uttryck för är i linje med Rysslands strategiska intressen i kriget med Ukraina.

Det är inte första gången en EU-parlamentariker anklagas för att gå Rysslands ärenden. Ledamöter från Tyskland, Frankrike, Polen, Belgien, Nederländerna och Ungern har misstänkts för att ta emot pengar från Ryssland för att sprida Kreml-propaganda inför EU-valet 2024. Den lettiska politikern Tatiana Zdanoka har avslöjats med att i Bryssel jobba som agent för den ryska underrätelsetjänsten. Och i juni kunde Politico visa att 30 ledamöter konsekvent röstat på ett sätt som gynnat ryska intressen.

Pekka Kallioniemi beskriver Fidias Panayiotou som en självutnämnd ”fredsfigur”. Samtidigt kritiserar Panayiotou aldrig Ryssland eller diskuterar vad en fredsuppgörelse skulle innebära för Ukraina, framhåller Kallioniemi.

Kallioniemi vill inte spekulera i Panayiotous motiv, men är av uppfattningen att han på något sätt stöttas av den ryska staten.

– Medlemmar av EU-parlamentet som åker till Ryssland stöds på något sätt av dem. Det är helt givet.

Västerländska influerare är ett viktigt redskap som Kreml använder sig av för att sprida ett ryskt narrativ, enligt Pekka Kallioniemi.

– De kan användas för att legitimera budskap. Influerare har också ofta fanatiska följargrupper som tror på det de säger.

Ola Svenonius på FOI håller med.

– Det är en ganska effektiv metod för att få spridning för den ryska ståndpunkten.

DN har sökt Fidias Panayiotou för kommentar.

Fakta.Kremls fem centrala narrativ

Centrum för Östeuropastudier på Utrikespolitiska institutet identifierade 2022 – efter att gå igenom 13 000 fall – fem centrala narrativ som Kreml använder sig av för att sprida desinformation.

Eliten mot folket

Detta narrativ bygger på att det finns en gömd elit, personer och organisationer, som agerar i skuggorna utan insyn från folket. Ett exempel är när den ryska statsstyrda nyhetsbyrån Sputnik påstod att Nato förmodligen låg bakom skapandet av covid-19 i ett laboratorium.

Hotade värderingar

Här påstås att traditionella familjevärderingar och anständighet är under attack av liberal politik och västerländsk dekadens.

Hotad suveränitet

Detta narrativ hävdar att länders rätt till självbestämmande undermineras av bland annat EU och Nato. Ukraina styrs i själva verket av ”utländska makter” och Ryssland är i praktiken är det enda självständiga landet som fortfarande existerar.

Den förestående kollapsen

Kreml framställer västvärlden som på väg mot kollaps och tar varje chans de får att utmåla problem i väst som spiken i kistan för det kapitalistiska samhället.

Haha-agenda

Ett begrepp som kombinerar ”haha” och ”propaganda”, vilket används för att förlöjliga och bagatellisera västliga ståndpunkter genom humor.

Källa: Utrikespolitiska institutet.

Share.
Exit mobile version