Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.
För drygt trettio år sedan gjorde Dan Wolgers skandalsuccé när han gav en reklambyrå i uppdrag att skapa hans kommande utställning på ett prestigefullt Stockholmsgalleri. På vernissagen gick han dit som vilken besökare som helst, utan att på förhand veta hur verken skulle se ut.
Det var ett fräckt, postmodernt tilltag som låg i tiden. Utifrån den populära tanken om ”upphovsmannens död” tog Wolgers ett kliv tillbaka och lät skapa ett konceptuellt verk där han själv inte kunde påverka utfallet.
Som förväntat gjorde reklambyrån en konstnärligt undermålig utställning, med banala verk som anspelade på Warhols omfamnande av populärkulturen. Förmodligen står de numera undanstoppade i ett magasin någonstans. Men det var ett lyckat prank, helt enligt Wolgers intentioner.
I sin nya utställning på Galleri Hedenius har Wolgers återvänt till konceptet – men den här gången har han låtit AI göra nya versioner av hans egna verk från de senaste fem decennierna. Prompten har gått ut på att bilderna ska vara gjorda i Rembrandts anda.
Resultatet: ett hundratal A4-stora, tätt hängda printar i en smutsbrun nyans som varken ger Rembrandt, Wolgers eller AI rättvisa. Återigen helt enligt upphovsmannens intentioner, ska tilläggas.
Målet har knappast varit att skapa högklassig konst, utan att än en gång underminera publikens förväntningar och ifrågasätta själva konstbegreppet. På köpet har Wolgers skapat en virtuell catalogue raisonné, det vill säga en katalogisering av det egna konstnärskapet.
Här återfinns wolgerska klassiker som loppisgosedjuren med saknade öron, telefonkatalogen med hans eget nummer på framsidan, bänkarna han stal från Liljevalchs och sålde på auktion, jordgloben som ersatts av ett snörnystan.
Den röda (eller bruna) tråden är hur Wolgers ständigt utmanat det konstnärliga vanetänkandet med underfundiga verk som punkterar de högtidliga pretentionerna runt såväl verk som konstnär.
Det kommer säkert en dag då AI kan skapa stor konst. Men ännu så länge kan varken reklambyråer eller konstgjord intelligens göra lika bra verk som konstnären Dan Wolgers. Vilket både han själv och vi i publiken kunde ha listat ut själva.
Läs mer om konst på dn.se




