När artisten Ed Sheeran nyligen köpte 1,4 procent av aktierna i sitt hjärtas klubb Ipswich Town sade han att det är ”varje fotbollssupporters dröm att äga klubben som de håller på”.

Ett uttalande som inte hade varit riktigt relevant i Sverige, där allt som krävs för att vara en del av sin klubb är att betala den årliga medlemsavgiften i föreningen.

Men Sveriges demokratiska fotboll är ett av få undantag. Hur ägandeförhållandena i Europas klubbar utvecklats på senare år förändrar fotbollslandskapet runt oss.

– Ed Sheeran har varit en supporter i åratal, det är den traditionella sortens ägarskap där folk köper in sig i fotbollen för att de älskar sin klubb och har pengarna, säger Christina Philippou som undervisar i idrottsekonomi på University of Portsmouth.

En annan kändis som ägt en klubb av liknande skäl är Delia Smith, legendarisk tv-kock i Storbritannien.

Hon drev Norwich City i den engelska andradivisionen, men häromveckan meddelade klubben att hon går ner till tio procent av aktierna. Tidstypiskt nog är det en amerikan, Mark Attanasio som också äger Milwaukee Brewers i den amerikanska basebolligan, som tar över.

De senaste åren har präglats av att amerikaner och venturekapitalfonder köpt in sig i europeiska klubbar, och börjat stöpa om sporten efter amerikansk modell.

Samtidigt delas ägandet upp. Ett exempel på hur snåriga ägarkopplingar kan vara hittar man om man börjar nysta i City Football Group, där Manchester City och flera andra klubbar ingår.

City Football Groups majoritetsägare är Mansour bin Zayed Al-Nahyan från Förenade arabemiratens kungafamilj. Shejk Mansour har också ett mediebolag tillsammans med Redbird, ett amerikanskt riskkapitalbolag som äger Milan, och har Zlatan Ibrahimovic som representant i den italienska klubbens ledning. Redbird äger också Toulouse i franska ligan, men har bland annat också en andel i Fenway Sports Group, där Liverpool ingår.

Samtidigt som ägandet delas upp allt mer ökar antalet multiklubbsnätverk, med samma ägare till flera klubbar.

– Det är väldigt fragmenterat, och det är ett stort problem för folk som reglerar sporten, säger Christina Phillippou.

Europeiska fotbollsförbundet Uefa har finansiella regler för klubbar, men om pengar flyttas runt mellan minoritetsägare och klubbar med samma ägare blir det svårt att skapa regler som täcker det, och kontrollera efterlevnaden av dem.

Ed Sheeran är inte den enda kändisen bland fotbollsägarna. Basketstjärnan LeBron James har en andel i Redbird, skådespelaren Michael B Jordan äger en del av Bournemouth. ”The Office”-kända Mindy Kaling har en liten andel i Swansea. För att bara ta några exempel.

En helt annan sorts ägare är kemi- och petroleumbolaget Ineos, ägt av britten Sir Jim Ratcliffe, som investerat i flera andra idrotter tidigare och nu har köpt en minoritetsandel i Manchester United. Ineos har också tagit över driften av klubben, vilket är ovanligt.

– Det man ser med de flesta minoritetsägare är att de bara köper in sig utan att ha någon stark röst i styrelsen, säger Christina Phillippou.

En anledning till att köpa en liten andel i en klubb är att priserna stiger, och att utdelningen ofta uteblir.

– Det är inte förvånande att du ser fler mindre investeringar, för då behöver man inte spendera de här höga miljardsummorna, och man behöver inte fortsätta bidra med pengar varje vecka eller månad, säger Christina Phillippou.

Varför vill då folk investera? Det finns olika anledningar, säger Christina Phillippou.

Ägare som antingen håller på klubben eller bara ser dess betydelse i lokalsamhället och vill bidra till det, blir ovanligare.

En del attraheras av statusen i att äga en klubb, säger Christina Phillippou.

– En klubb är någonting väldigt speciellt. ”Många har superyachter, men bara jag äger en fotbollsklubb.”

På senare tid ser vi också allt mer av investeringar från sådana som faktiskt har som syfte att tjäna pengar – venture- och riskkapital.

Det är folk som ser att klubbar har väldigt höga intäkter men sköts ineffektivt, säger Christina Phillippou.

– Men det är mer på lite längre sikt, tror jag.

Lyckas man inte göra klubben lönsam kan man sälja.

– För vi ser en så stadig ökning av värdet på klubbarna. Så, du vet, ”om allt går åt skogen så kan vi alltid sälja våra aktier för mer än vi betalade för dem”.

Share.
Exit mobile version