I allt fler vardagsrum tar nu legobyggen, Star wars-figurer och gosedjur plats. Det handlar inte om leksaker barn glömt kvar i soffan, utan i allt högre grad om prylar som vuxna skaffar till sig själva.
CNN rapporterar att omkring 43 procent av alla vuxna amerikaner har köpt minst en leksak till sig själva under det senaste året. Det här är en trend som också leksaksproducenterna och affärerna har märkt av.
– Vi har satsat extra på så kallade ”kidults” sedan 2019, säger Triin Sõber som är butikschef för kedjan XS Toys i Finland.
En kidult definieras som en vuxen som köper prylar eller har intressen som egentligen riktar sig till barn. Det kan till exempel handla om en vuxen som konsumerar Disneyfilmer och – produkter.
– De här är populära bland vuxna, säger Sõber och plockar upp en Squishmallow, en sorts runt gosedjur. De finns i alla regnbågens färger, i olika storlekar och som olika figurer.
Vuxna köper också ofta manga- och funkofigurer samt lego, pussel och spel. En del kommer med sina barn och köper något till sig själv och något till sina barn.
XS Toys, som har 12 affärer i Finland, för inte statistik över olika kundgrupper, men Sõber säger att kundgruppen helt tydligt märks av.
– Jag att tror det handlar mycket om en nostalgifaktor, när världen är orolig ger leksaker trygghet.
Hon tror också att det handlar om att normer har luckrats upp, det ses inte längre som lika konstigt att skaffa leksaker till sig själv. Vill man ha en My little pony så kan man skaffa en utan att någon höjer på ögonbrynen.
Ännu en orsak till att vuxna finns i leksakstillverkarnas blickfång är att det föds allt färre barn i Finland och många andra västländer. Därför måste företagen hitta nya kundgrupper, som vuxna.
– Det här är en aspekt vi måste ta i beaktande, säger Sõber.
Katriina Heljakka, forskare i lek och leksaker vid Turun Yliopisto, känner igen fenomenet. Vuxna skaffar allt mer leksaker till sig själva, de har dem synligt i sina hem och de delar till och med leksakerna på sociala medier.
Hon håller med Sõber om att mycket handlar om nostalgi. Vuxna har mer resurser, pengar och utrymme än barn.
– De ser tillbaka på sin egen barndom och vill skaffa sådant de själva lekte med på 1980- och 90-talen.
Många vuxna samlar enligt henne på barbiedockor, actionfigurer, gosedjur och figurer från Star Wars eller andra serier eller filmer de sett som barn.
Nostalgi är ändå bara en del av förklaringen. Det handlar också om en viss typs estetik som syns i såväl inredning och mode som konst och teknologi enligt Heljakka. Leksakerna samlar inte längre damm längst in i ett skåp utan de står framme i många hem.
– Med hjälp av de här föremålen berättar folk samtidigt historier om sig själva och sin identitet.
En annan förklaring är enligt Heljakka att de vuxna som nu köper lego och dockor haft tillgång till leksaker på ett helt annat sätt än tidigare generationer. De vill inte släppa leksakerna trots att de nått vuxendomen. Ännu fram till 1980-talet tillhörde leksaker explicit till just barndomen.
– Mest tror jag ändå att det handlar om kreativitet, glädje och att få uttrycka sig själv.
Enligt Heljakka innebär leksakerna samtidigt eskapism, lekens värld är en värld där man kan vara vem eller vad som helst. Heljakka nämner till exempel folk som bygger dockhus som är finare än de hem de själva bor i.
– Det här är kanske lite kontroversiellt, men jag tror att vuxna egentligen behöver leksaker mer än barn. Men i bästa fall kan barn och vuxna tillsammans dela den glädjen.