27-åriga Kamran Shehzad från Pakistan sitter på en moped med Wolt-box utanför Pizza Hut vid Medborgarplatsen, i väntan på att köra iväg sin beställning.

Han studerar företagsekonomi på distans vid Högskolan i Gävle.

– Jag arbetar flexibelt, oftast fem till sex timmar per dag beroende på mina lektioner. Ibland jobbar jag åtta timmar på helgerna. Jag har mest leveranser under lunch- och middagstid, berättar han.

Kamran Shehzad kör en äldre tvåtaktsmoped, som han köpt av en kompis. Det är den fordonstyp som forskare i DN:s granskning har varnat för på grund av dess extrema utsläpp i stadsmiljö.

– Vi använder klass II-mopeder eftersom de är tillåtna på cykelbanan, säger han.

Skälet till att han kör moped är svårigheterna med cykel under sämre förhållanden:

– Jag valde moped eftersom det är ett mycket hårt arbete att cykla, och det kommer att bli lättare att utföra matleveranser när snön kommer. Jag planerar att fortsätta köra även i vinter, säger han.

Kamran Shehzad uppger att han inte har fått något erbjudande eller någon rabatt från Wolt för att byta till elmoped.

Juned Rahman från Bangladesh har jobbat med matleveranser i Stockholm i fyra år. Han är 34 år gammal och arbetar extra för Wolt för att dryga ut inkomsterna.

– Jag har detta jobb som ett deltidsjobb, men jag har också ett annat jobb på ett städföretag. Städjobbet är det jag gillar bäst, säger han.

Han har valt en modernare fyrtaktsmoped, bland annat eftersom han då slipper blanda in olja i bensinen. Eldriven moped ser han inte som ett realistiskt alternativ, främst på grund av kyla och räckvidd.

– Jag kör moped eftersom batterier i elfordon ibland skadas på vintern när det är för kallt. Med bensin kan jag köra längre sträckor, säger han.

Juned Rahman har inte heller fått något erbjudande om elfordon under sina fyra år i branschen, säger han.

För 30-åringen Thilanka Dias från Sri Lanka är dock fossilfritt det mest praktiska valet. Han pendlar dagligen till Stockholm, eftersom hans fru studerar i Västerås.

– För mig är elcykel bättre än en moped eftersom det är lätt att ta med den på tåget. Jag kan fälla ihop cykeln och ta med den på SJ-tåget till Stockholm varje dag, säger han.

Thilanka har köpt sin cykel själv utan rabatt och jobbar för Foodora.

– Jag gillar att cykeln är tyst och inte ger några utsläpp. Jag laddar batteriet hemma och kan cykla i ungefär sju timmar på en laddning.

Share.
Exit mobile version