– Jag minns första dagen på jobbet, jag hade aldrig varit på ett kontor innan. Jag var van vid att springa runt på lager och i restaurangkök, så när jag såg de ergonomiska stolarna och insåg att jag skulle få sitta ner medan jag jobbade… Det kändes sjukt bra.

Pandemivåren 2020. Theodor Bondestam är 19 år gammal och bor i Paris när viruset bryter ut och ställer allt på ända. Han flyttar hem till Uppsala och får snabbt ett jobb som telefonförsäljare, trots att han inte har någon tidigare erfarenhet av yrket.

På kontoret jobbar ungefär 40 personer och stämningen är peppig. Det spelas popmusik ur högtalarna och cheferna organiserar tävlingar för att få upp försäljningen. En redbull till den som säljer först efter lunch, let’s go!

– De flesta som var där hade nyss tagit studenten. Folk hade mycket energi, vi lyssnade på Dua Lipa på hög volym och ringde våra samtal.

Theodor har kul på sitt nya jobb och får ihop en för honom helt okej lön. Men själva arbetsuppgiften är han i grund och botten skeptisk till.

– Att ringa till folk och uppmuntra dem att köpa något som de egentligen inte behöver, det är en ganska trist grej att göra. Om man ska vara krass så är det onödigt och det gör inte världen det minsta bättre.

Sommaren 2022 ringer Theodor Bondestam sitt sista säljsamtal, efter två år i branschen. Det blev bara tre månader på det peppiga kontoret i Uppsala. Sedan dess har han distansjobbat på andra bolag, och sålt till företag i stället för privatpersoner.

– Skillnaden var enorm. När man ringer privatpersoner så gäller det att få dem att köpa något här och nu. När man jobbar mot företag handlar det mer om att bygga relationer, saker kan få ta sin tid och man kan själv styra hur man lägger upp sina dagar.

När Theodor väl slutade som telefonförsäljare kunde han blicka tillbaka på ett jobb som möjliggjort mycket, även om han vid det laget hade hunnit tröttna på de ständiga samtalen.

– Jag fick jobbet utan utbildning och kunde tjäna en del pengar på det, vilket i sin tur gjorde att jag kunde bo på olika ställen och resa runt. Man får testa sig fram när man är ung, det här jobbet passar inte alla men för mig har det funkat bra.

Våren 2023 flyttar 19-åriga Filippa Söderberg till Barcelona för att börja jobba som telefonförsäljare på ett svenskt företag. Hon får ett par dagars introduktion på det nya jobbet, sedan är det bara att börja ringa. Hon säljer telefonabonnemang och tv-tjänster till privatpersoner i Sverige.

– Första veckan var väldigt jobbig, det finns mycket fördomar kring yrket och alla blir så arga när man ringer. De säger elaka saker, men man vänjer sig till slut och förstår att det inte är personligt.

Med tiden blir Filippa bättre på att inte ta åt sig av elaka kommentarer från främmande röster. Alla kollegor – de är ungefär 30 personer på kontoret – vet hur det känns och de stöttar varandra genom att skratta åt glåporden.

Kontoret i Barcelona påminner om det som Theodor Bondestam jobbade på i Uppsala några år tidigare. Det spelas hög musik och säljarna tävlar mot varandra om allt från godis till resor.

– Jag är ganska målinriktad så jag hade inga problem med tävlingarna, men jag vet att andra tyckte att det var jobbigt.

När Filippa säger upp sig, sju månader efter att hon börjat, är hon en av dem som varit där längst. Hon slutar precis när hon ska få börja jobba i större projekt, med högre provision.

– Jag började se att det förekom en del fulsälj och blev besviken. Det kändes inte bra längre, så jag slutade.

Hösten 2024 är Filippa tillbaka i hemstaden Kalmar. Hon jobbar i ett serviceyrke, och har stor nytta av allt hon lärde sig om kundkontakt under sin tid som telefonförsäljare.

– I de flesta yrken kan man stöta på personer som är otrevliga, men jag kan hantera det bättre nu. Man växer som människa när man lär sig att inte ta det personligt om folk skäller på en i jobbet.

Theodor är å sin sida tillbaka på kontinenten. Han frilansar från Portugal och Spanien, och pratar dagligen i telefon med människor om sina idéer och projekt.

– När jag gjorde mitt sista säljsamtal tänkte jag att jag aldrig någonsin skulle ringa och tjata på någon igen. Men det är ju jättemånga jobb som går ut på att man ska ringa till människor.

– Jag har absolut ingen telefonskräck efter åren som säljare.

Fakta.Telefonförsäljning

Enligt officiell statistik från SCB jobbade ungefär 6 300 personer som telefonförsäljare år 2022. Den siffran omfattar bara anställda i Sverige, dvs. inte personer som jobbade på svenska bolag i till exempel Spanien.

Totalt sett jobbar fler män än kvinnor som telefonförsäljare. Av de 6 300 personer som år 2022 jobbade som telefonförsäljare var 62 procent män, och 48 procent kvinnor. Nästan 20 procent av alla telefonförsäljare var yngre än 30 år. Omkring 50 personer i åldersspannet 60–64 jobbade som telefonförsäljare 2022.

Källa: Statistikmyndigheten SCB

Läs mer: Fler artiklar om jobb och karriär

Share.
Exit mobile version