Allt fler billiga elbilar kommer nu ut på marknaden. Billiga för att vara elbilar vill säga och små – knappast dugliga som fullfjädrade familjebilar, i alla fall inte med svenska krav. Citroën ë-C3 är Sveriges billigaste elbil med ett startpris på 299 990 kronor. I samma liga ska nya Fiat Grande Panda spela även om den ännu inte fått något svenskt pris.

Att bilarna slåss i samma prisklass är inte så konstigt, under dess skal finns samma motor, batteri och plattform – Stellantis Smart Car. Fler bilmodeller på samma teknik är att vänta, på tur står Opel Frontera.

Det har varit fullt ös på Fiats designavdelning. Överallt på och i Grande Panda finns detaljer som ska peka på varumärket och bilmodellen som den är en nytolkning av – Panda från 1980.

Bilens kantiga yttre ska föra tankarna till urmodellen, den klossiga ljussignaturen till fönsterrutorna på den gamla Fiatfabriken i stadsdelen Lingotto i Turin. De runda detaljerna inne i bilen ska få oss att tänka på testbanan uppe på fabrikens tak.

Tydligast utvändigt är de stansade bokstäverna bak och på sidorna som visar vad det rör sig om för märke och modell. Svårare är den svarta plattan på bilens bakstolpar som skiftar mellan olika logotyper beroende på vilket håll du betraktar den.

Betyg del för del

● Köregenskaper 3

● Säkerhet 3*

● Miljö 4

● Komfort 3

● Ekonomi 4

Totalbetyg = 17 av 25

Plus

● Kul design.

● Rymligt bagageutrymme för klassen.

● Billig för att vara en elbil.

Minus

● Seg prestanda.

● Skakiga assisterande system.

● Guppig gång.

* Ej testad av Euro NCAP

Det blir mycket prat om design här då Grande Panda handlar mycket om just det. Hur den är att köra finns inte mycket att skriva hem om kan man tro – vi har ju redan kört Citroëns bil med samma teknik. På vägen märks dock en skillnad. Fiats fjädring är inte lika komfortinriktad som Citroëns, även styrningen är styvare.

Grande Panda är något mer alert på kommandon utan att för den skull vara särskilt inspirerande att köra. Prestandan duger förvisso gott för en billig elbil främst avsedd för tätortskörning men det krävs ett ordentligt stamp på gaspedalen för att kasta sig ut på landsvägen där tempot är högt.

Skyltigenkänningen fungerar inget vidare och fillhållningsvarnaren är lika tveksam. Via två fysiska knappar kan man enkelt stänga av varningssignaler. Riktiga knappar med bra upplägg finns även för klimatanläggningen men ljudanläggningens volym sköts på den 10,25 tum stora pekskärmen som har få funktioner men ett tydligt upplägg.

Där Citroëns motsvarighet är avskalad invändigt, och det på ett imponerande sätt, känns det som Fiat har slängt in fler saker i sin bil, tack vare färg och design. Det är främst här behållningen finns bakom ratten. Även stolarna är roliga att titta på men sidostödet hade kunnat vara bättre, liksom dynan.

Men Fiat har även haft med praktiska egenheter och enkelhet i sitt framtagande. Två pedaler gäller även för mildhybriden, som också är aktuell för Sverige, som alltså får automatlåda. I fronten finns en inbyggd sladd på 4,5 meter för smidig laddning.

Grande Panda har ett för klassen stort bagage­utrymme men också en hög lasttröskel. Baksätet funkar för mina 178 centimeter bakom mig själv i förarstolen. Takhöjden är god, knäna får plats men det är trångt för fötterna och benvinkeln följer inte sittdynan. Komfortmässigt märks ett ganska lågt vägbrus även på grövre asfalt för att vara en liten bil, även i baksätet.

Riktpriset på ”under 25 000 euro” gäller för basutförandet Red som har färre funktioner men samma batteri, motor och räckvidd på 32 mil som den provkörda La Prima-versionen.

Fiat hyser stora förhoppningar till Grande Panda och pratar om en världsbil. Modellen kan komma med såväl renodlad förbränningsmotor som med ett mindre batteri framöver vilket får den att sjunka än lägre i pris.

Fakta Fiat Grande Panda La Prima

Miljö

Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 0 gram/km.

Förbrukning vid blandad körning: 1,68 kWh/mil.

Räckvidd: 32 mil.

Ekonomi

Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: Ej klart. Lanseras i mars

Fordonsskatt: 360 kronor per år.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Teknik

Motor: El 83 kW (113 hk), 122 Nm.

Batterikapacitet: 44 kWh varav 43,8 kWh användbart.

Max laddeffekt hemma/snabbladdning: 11/100 kW.

Drivning: Framhjulsdrift.

Växellåda: Enväxlad.

Acceleration 0–100 km/tim: 11,5 sekunder.

Toppfart: 132 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 400/176/157 centimeter.

Bagagevolym: 350/1 304 liter med bakre ryggstöd uppe/nere.

Tjänstevikt: 1 544 kg.

Maximal släpvagnsvikt: 550 kg.

Det här är nytt

Plattform. Fiats första modell byggd på koncernens plattform Smart Car.

Design. Ett helt nytt designspråk som vi kommer att få se mer av från Fiat.

Laddsladd. Inbyggd laddsladd i fronten på den eldrivna versionen är ett nytt grepp.

Serbien. Grande Panda blir den första bilmodellen att byggas i en ny fabrik i serbiska Kragujevac.

Rivaler

Citroën ë-C3

Byggd på samma plattform som Grande Panda. Känns mer avskalad invändigt och har snäppet mindre bagageutrymme. Högre markfrigång.

Pris: 299 900 kronor.

Renault 5 E-Tech 100% Electric

Årets Bil i Europa 2025. Samma storleksklass som Grande Panda men mindre bagageutrymme. Finns i sportigt utförande i form av Alpine A290.

Pris: 349 900 kronor.

Fiat Panda Elettra

Redan 1990 lanserades en eldriven version av

Fiat Panda, framtagen tillsammans med öster-

rikiska Steyr-Puch. Bilen saknade baksäte och

hade där i stället tolv stycken blybatterier på

6-volt, som 1992 byttes mot batterier på 14 volt

av nickelkadmiumtyp.

Panda Elettra hade en räckvidd på tio mil

och motorn på 12,5 hästkrafter tog bilen till en

topphastighet på 70 km/h. Accelerationen 0-40

km/h tog tio sekunder.

Bilen hade kvar sin fyrväxlade låda men

kunde köras på enbart trean. Såväl bromsar

som fjädring hade uppdaterats för att mäkta

med vikten på 1 150 kg att jämföra med 715 kg

för originalbilen.

Helt utsläppsfri var emellertid inte bilen då

den hade en kupévärmare som drevs med bensin.

Produktionen upphörde 1998 men hur många

som tillverkades är oklart. Det kan emellertid

inte ha varit många då priset var mer än det

dubbla mot vanliga Panda med bensinmotor.

Läs mer

MG:s nya laddhybrid är bättre men dyrare

Share.
Exit mobile version