Projektet är ett samarbete med det danska företaget Green Energy, som tillverkar tunna, flexibla solpaneler för både lastbilar och andra fordon. Den el som genereras går direkt in i motorns batteri och används bland annat till baklyft och kylanläggning, vilket minskar belastningen på generatorn och därmed också bränsleförbrukningen.

Nu ska tio av logistikjätten DHL:s lastbilar få solceller monterade på taket i syfte att både minska bränsleförbrukningen och därigenom också klimatpåverkan från transporterna.

– Vi hoppas att pilotprojektet ska leverera i nivå med tidigare tester som Green Energy har gjort där de har minskat bränsleförbrukningen hos dieselfordon med mellan 4 och 7 procent, säger DHL:s hållbarhetschef Ylva Öhrnell till Dagens industri.

Under testperioden övervakas bränsleförbrukningen noga och resultaten jämförs mellan olika geografiska regioner, med hänsyn till faktorer som midnattssol och vintermörker i norra Sverige. Resultaten från pilotstudien kommer, enligt DHL, att ligga till grund för framtida satsningar på solenergi inom tung trafik.

– Solpaneler har under de senaste åren blivit både billigare och mer effektiva och vi hoppas att se samma minskningar som i tidigare tester. Nu har vi panelerna på bilar som redan är omställda till biogas och HVO så miljöbesparingen blir inte lika stor som om det vore fossil diesel. Men faller testet väl ut kommer vi att kunna använda panelerna även på dieselfordon i Sverige och andra länder, säger Ylva Öhrnell.

Share.
Exit mobile version